Majblomman i Almedalen: Gustav Fridolin tycker att alla barn har rätt till glasögon

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2013 16:58 CEST

På miljöpartiets dag den 2 juli var det språkröret Gustav Fridolins tur att få frågor av vår knattereporter. Eftersom Alma fick förhinder den här dagen var det 11-åriga Elsa Svartz, på besök i Visby från Stockholm där hon går på Lilla Adolf Fredriksskolan, som hoppade in som reportervikarie.

Hon träffade Gustav Fridolin på Säveskolan en bit utanför Visbys stadskärna, där han höll pressträff. Intervjun blev kort och kärnfull, miljöpartiet driver redan frågan om barns rätt till glasögon.

Elsa: Jag heter Elsa och är Majblommans knattereporter. Socialstyrelsen har visat att det är väldigt olika i olika delar av Sverige om barn kan få bidrag till glasögon. Tycker du att barn borde få bidrag till glasögon?

Gustav Fridolin: Ja! I vårt handlingsprogram mot barnfattigdom som vi har tagit fram tillsammans med många barnrättsorganisationer, bland annat Majblomman, så har vi med som en tydlig punkt att barn ska ha rätt till glasögon. Man ska kunna läsa vad som står på svarta tavlan.

Elsa: Vad ska du göra åt saken?

Gustav Fridolin: Vi vill ha en nationell politik om att barn ska ha rätt till glasögon.

Elsa: Tack!