Majblomman i Almedalen: Jan Björklund säger att hjälp finns att få för dem som behöver glasögon

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 19:13 CEST

Knattereporter Alma träffade Folkpartiets partiordförande Jan Björklund inne på fina Wisby Hotell, där många kända politiker passerade Majblommans utsända under den korta intervjun.

Alma: Jag är Majblommans knattereporter. Jag representerar alla barn i Sverige som behöver glasögon men inte kan få det för att deras föräldrar har för dålig ekonomi. Socialstyrelsen har visat att det är väldigt orättvist i olika delar av Sverige. Tycker du barn borde få gratis glasögon?

Jan Björklund: Alla barn som behöver glasögon ska ha det. Då fungerar det ju så att har man grava synfel, då är landstinget och sjukvården skyldiga att se till att man får glasögon gratis. Om det är så att föräldrarna har så dålig ekonomi att man inte har råd, då kan föräldrarna gå till socialtjänsten och då får man pengar därifrån.