Majblomman i Almedalen: Jimmie Åkesson vet hur det är att inte se bra

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 18:11 CEST

Måndagen den 1 juli är Sverigedemokraternas dag i Almedalen. När SD:s partiledare Jimmie Åkesson hade pressträff var det tjockt med reportrar som ville prata med honom och det var svårt att tränga sig ända fram. Då lät TT:s utsände Majblommans knattereporter Alma Genstedt gå före i kön (tack för det, TT!) och få sin bokade intervju med Jimmie Åkesson.

Alma: Hej, jag är Majblommans knattereporter. Jag representerar alla barn som behöver glasögon men inte kan få det för att deras föräldrar inte har råd.

Tycker du att barn borde få gratis glasögon?

Jimmie Åkesson: Så var det när jag var liten, att barn fick gratis glasögon. Det är klart att det måste ju vara en viktig sak att driva. Sedan kostar det ju pengar och då gäller det att man också hittar pengar för att betala för de här glasögonen, men principiellt så tycker jag det. Jag har ju själv glasögon så att jag vet hur viktigt det är att man ser bra.

Alma: Vad tänker du göra åt saken?

Jimmie Åkesson: Vi gör ju olika prioriteringar, vi väljer mellan olika saker varje år när vi vet hur mycket pengar som finns. Nu efter sommaren vet vi hur mycket pengar som finns att betala olika saker med under nästa år och då är det möjligt att vi också får med en sådan här sak som glasögon – eller andra saker som är bra för barn.

Alma: Okej, tack!