Majblomman i Almedalen: Jonas Sjöstedt: Vi jobbar vidare för barns rätt till glasögon

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2013 17:03 CEST

Knattereporter Alma träffade Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt utanför biblioteket mitt i Visbys vimmel, redan dagen före Vänsterpartiets dag, som är den 5 juli. Då kom han just från en intervju med Ekot och träffade Alma innan han hastade vidare för att hinna hämta sin fru på flygplatsen och fira bröllopsdag en stund före nästa inbokade intervju.

Alma: Jag heter Alma och representerar alla barn i Sverige som behöver glasögon men inte kan få det för att deras föräldrar har för dålig ekonomi. Socialstyrelsen har visat att det är väldigt orättvist i olika delar av Sverige.

Tycker du att barn borde få gratis glasögon?

Jonas Sjöstedt: Ja, det tycker jag att barn borde få. I till exempel Östergötland föreslog vi i landstinget, och vi fick ett beslut, om att där ska barn få gratis glasögon och det vill vi göra på fler ställen. Det ska inte vara så att bara för att mina föräldrar inte tjänar så mycket pengar så kan inte jag få riktiga glasögon.

Alma: Vad ska du göra åt saken?

Jonas Sjöstedt: Vi skriver förslag i riksdagen som ska göra det lättare att ge barn tillgång till glasögon.

Alma: Vad ska du säga till dem?

Jonas Sjöstedt: Jag ska säga till dem att jag tycker att det är en orättvisa att det ska vara beroende på om ens föräldrar tjänar mycket pengar eller inte om man har glasögon.

Alma: Okej, tack!