Majblomman i Almedalen: Statsminister Fredrik Reinfeldt tycker att det redan finns bra glasögonstöd

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2013 16:53 CEST

På Moderaternas dag den 3 juli höll statsministern och moderaternas partiordförande Fredrik Reinfeldt pressträff i ett överfullt rum på övervåningen till restaurang Kalas nere i Visby hamn. Majblommans knattereporter Alma köade tålmodigt en bra stund bland alla reportrar, och till slut blev det hennes tur att ställa sina frågor till statsministern:

Alma: Hej, jag är Majblommans knattereporter. Jag representerar alla barn i Sverige som behöver glasögon men inte kan få det. Socialstyrelsen har visat att det är orättvist i olika delar av Sverige.

Tycker du att barn borde få gratis glasögon?

Fredrik Reinfeldt: Jag tycker att det är bra att det finns ett ekonomiskt stöd som man kan få för glasögon för dem som är mest ekonomiskt utsatta. I övrigt är det ju landstingen som fattar besluten kring om man får stöd till glasögon eller inte.

Alma: Vad tänker du säga till dina partikollegor i landstingen?

Fredrik Reinfeldt: Det är naturligtvis så att det är viktigt att man får hjälp med sin syn och har man väldigt allvarliga synfel så får man också stöd. Och det är viktigt att vi har ett stöd som är riktat till dem som har svagast ekonomi och det finns också idag. Sedan tycker jag att det är viktigt att de som bär ansvar för mitt parti och andra partier i landstingen får fatta sina beslut, och de har de också gjort, de flesta har inrättat olika former av stöd för att barn ska kunna få glasögon.

Alma: Okej, tack!