Majblomman på scen i Karlstad

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2014 09:35 CET

Det är dyrt att vara fattig.  Så heter teaterprojektet som Riksteatern skapat i samarbete med Majblomman och Rädda Barnen. 6 februari är det äntligen dags för Riksteatern i Värmland. Då bjuder vi på en unik scenkonstupplevelse, inklusive ett givande eftersnack med ensemblen.

Genom en grupp engagerade röster med koppling till orten skildrar Det är dyrt att vara fattig barns berättelser om att leva på marginalen, år 2014. Formen är enkel men stark, när personligheter som Berit Högman och Börge Nilsson läser barns texter ur en vardag, långt ifrån Bullerbyn. Det kan handla om hur det känns att inte kunna läsa, för att mamma inte har råd med glasögon. Eller om att alltid bli ”sjuk” på idrottsdagar, eftersom den där extra slanten till bussbiljett och mackor saknas.

• Majblomman har jobbat länge för att stärka barnperspektivet i skolan, så att alla elever får samma chans. Teaterscenen är en plats som känns helt rätt för oss, med sin närhet till publiken. Jag tror också att formen, den enkla sceniska läsningen, kommer att ge barnens ord mycket kraft. Jag är väldigt glad över att föreställningen gästar Karlstad, säger Lena Holm, generalsekreterare, Majblomman.

Moderator på sverigeturnén är artisten Vivian Cardinal. Som uppläsare har vi engagerat Berit Högman, Monica Ekström, Börge Nilsson, Stina Bergström, Per-Inge Lidén och Marlene Lund Kopparklint. Läsningarna äger rum på Svenska Migrationscentret, Residenset. Entrén är gratis, och läsningen pågår mellan 19:00 och 19:45 . Efteråt följer årets första Etiska Pub, som består av publiksamtal med delar av ensemblen och representanter för Majblomman i Värmland.

För intervjuer med uppläsarna kontakta Svenska Migrationscentret på 054 – 6715100.

Väl mött!

Fakta om Det är dyrt att vara fattigTurnéplan  http://www.riksteatern.se/fattig#turneplan
Konstnärligt team: Eva-Maria Dahlin, Gustav Tegby och Ninna Tersman
Producent och initiativtagare: Ann-Karin Palm

För mer information om Majblomman kontakta:Lena Holm, generalsekreterare Majblommans Riksförbund, telefon 070-699 45 61
Solveig Jansson, Ordförande  Majblomman i Östra Fågelvik, telefon 070-5860333
Ing-Marie Andersson, ordförande  Majblomman i Grava, telefon 0730-559120
Gunnar Sanner, ordförande  Majblomman i Karlstad, telefon 0706-22 83 19

Fakta om Majblomman i Värmland.I Värmlands län finns 38 lokala Majblommeföreningar som kämpar för att alla barn ska kunna dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Vi samlar in 1,9 miljoner kronor som fördelas: lokala bidrag till enskilda barn uppgår till närmare 700 tkr varav några exempel är 148 tkr till kläder och skor, 125 tkr till fritidsaktiviteter, 153 tkr till sommarlov, 28 tkr till glasögon och 13 tkr till datorer. Till skolans Majblommepengar går 165 tkr och till barnen som säljer majblommor gick närmare 180 tkr. Till riksprojekten går 400 tkr som är forskning, sommarverksamhet samt opinionsbildning.