​Majblomman prickig som nyckelpigan!

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2017 09:26 CET

11-åriga Mirandas design bakom jubileumsblomma

Nu är den här! För en liten stund sedan avtäckte 11-åriga Miranda från Luleå den unika, nyckelpigeröda majblomma vars prickiga mönster hon skapat. Ceremonin ägde rum på Katarina Södra skola i Stockholm, där massor av elever hurrade för Majblomman, som fyller 110 år.

De första majblommorna såldes 1907 i Göteborg och var alltigenom mörkblå. Sedan dess har blommorna inte enbart skiftat i färg utan även i form, material och design. Men aldrig förr har majblomman varit prickig. Varje blomma är dessutom unik, då prickarna är placerade på olika ställen.

• Under flera år har vi fått in många spektakulära förslag från barn över hela landet, och inför jubiléet kunde vi äntligen ge majblomman ett mönster. Ett konstnärligt designråd fick välja sin favoritblomma och det blev Mirandas fina, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm.

För 110 år sedan startade Beda Hallberg Majblomman, och sedan dess har barnhjälpsorganisationen utvecklats till Sveriges största. Att köpa majblommor är att hjälpa barn som har det svårt. Glasögon, fritidsaktiviteter och vinterkläder är några exempel på vad pengarna går till. För Majblomman gör nytta i vardagen, precis som nyckelpigan:

• Ja, i år har Majblomman har en extra tydlig symbolik, tack vare sitt mönster. Nyckelpigan är ju ett litet nyttodjur på mikronivå, och Majblomman är en nyttoblomma som gör skillnad i barns vardag, säger Lena Holm .

Den 6 april startar 2017 års insamling när 80.000 barn ger sig ut för att sälja majblommor över hela landet.

Pressbilder från dagens avtäckning publiceras här på MyNewsdesk inom kort.

Välkommen med frågor till

Lena Holm, generalsekreterare, Majblommans Riksförbund: 070 699 45 61

Liv Landell Major, pressekreterare, Majblommans Riksförbund: 0708 742 713

Jenny Andersson, presskontakt, Micael Bindefeld AB: 0707 68 44 46

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.