Majblommepremiär med 100 000 hjältar

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2009 08:00 CEST

I dag startar Majblommans insamling. Då kommer socialminister Göran Hägglund till avsparken i Stockholm där Caroline af Ugglas framträder och runt om i landet köper landshövdingar en majblomma. Majblommans beskyddare H.M. Drottning Silvia har köpt de första majblommorna.

Insamlingsperioden invigs med filmvisning och köp av majblomman. Därefter springer barn ut på gator och torg för att sälja så många majblommor som möjligt.

I Stockholm köper Göra Hägglund en majblomma och på premiären medverkar också artisten och konstnären Caroline af Ugglas, som har gjort årets affisch från Majblomman - "Rakt in i hjärtat". Namnet syftar på att de som köper majblommor ska öppna sina hjärtan.

Flest ensamstående som söker bidrag
Majblommans årsrapport visar att barnfamiljer har en allt tuffare situation. Nästan var tionde förälder har väntat med att hämta ut läkemedel till sina barn av ekonomiska skäl. Under det senaste året har föräldrarna till 80000 barn i grundskolan inte alltid har haft råd med ett mål varm mat till sig och sina barn och närmare 23 000 barn har av ekonomiska skäl inte fått nya glasögon, trots att de har synfel.

- Bidragsansökningar till Majblommans lokalföreningar ökar, säger Lena Holm., Majblommans generalsekreterare. Barn riskerar att drabbas av krisen från två håll. Dels är många föräldrar varslade eller till och med uppsagda, dels genomför kommuner och landsting besparingar.

Av bidragsansökningarna till Majblomman kommer 83 procent från ensamstående mammor.

Företag bjuder in barn
I år kommer barn att bjudas in av företag för att sälja majblommor. Blommande Företag är ett nytt koncept för CSR i praktiken.

Bland det 40-tal företag som kommer att vara med i insamlingskampanjen hör bland andra IKEA, JM, KappAhl, Nordstans Affärscentrum i Göteborg, Preem, varuhuset PUB, Stena Line, SSAB och Ving. De tar hjälp av Sveriges vassaste säljkår.

100 000 hjältar på Sveriges gator
Varje år samlar mer än 100 000 barn mellan 9 och 12 år in pengar genom att sälja majblommor under en tvåveckorsperiod. Ju fler majblommor som säljs desto fler barn kan få hjälp.

I fjol samlade barnen in 46,5 miljoner kronor. Merparten går till ekonomiskt utsatta barn i Sverige, men en tiondel får barnen behålla och en tiondel går till skolan eller scoutkåren för exempelvis inköp av lekredskap eller musikinstrument.

Lena Holm, generalsekreterare, Majblommans Riksförbund
Telefon 031-60 68 91, 070-699 45 61 E-post lena.holm@majblomman.se