Premiär för Majblommans årliga insamlingskampanj

Pressmeddelande  •  2012-04-15 14:00 CEST

Tisdagen den 17 april är det premiär för Majblommans årliga insamlingskampanj. Under två intensiva veckor kommer barn över hela landet att sälja majblommor, så ladda fickorna med kontanter. Målet är att överträffa förra årets insamling som slutade på över 52 miljoner kronor. Pengarna går till att hjälpa barn i ekonomiskt utsatta familjer.

Helt plötsligt är de överallt – barnen som säljer majblommor. Majblomman är utan tvekan ett av våra käraste vårtecken. Men blomman är mer än så - tack vare den kan barnhjälpsorganisationen Majblomman arbeta för att barn i Sverige ska få det bättre, bland annat genom att dela ut bidrag till enskilda barn.

– Vi får varje år in tiotusentals ansökningar från familjer som söker pengar för sina barns räkning. Ofta handlar det om sådant som de flesta av oss tar för givet. Det kan röra sig om kläder, glasögon, en cykel eller en utflykt. Med ett bidrag från vår insamling kan man ha det lite bättre och dela gemenskapen med sina kompisar i skolan och på fritiden, säger Lena Holm, generalsekreterare för Majblomman.

En äkta majblommesäljare är ett barn som bär en grön säljväska. I väskan finns blommor som kostar 10 kr för den lilla, 20 kr för klisterdekalen, 30 kr för kransen och 50 kr för pinsen. I locket på väskan finns en prislista och beskrivning av vart pengarna går.

– Hjälp barn hjälpa barn, uppmanar Lena Holm. Och bekräfta och uppmuntra barnen i deras ambition och tala om att de gör en fin insats i ett samhälle där mer omtanke om varandra behövs.

Majblommans Riksförbund är Sveriges största barnhjälpsorganisation och insamlingen är unik i sitt slag eftersom den bygger på att barn hjälper barn. Förra året deltog hundratusen barn i insamlingen som gav drygt 52 miljoner kronor. Insamlingen, som pågår fram till första veckan i maj, organiseras genom Majblommans 700 lokalföreningar runt om i landet. Närmare 80 procent av insamlingen går till Majblommans ändamål som är att ge bidrag till enskilda barn, opinionsbildning om barnfattigdom och barns rättigheter, anslag till forskning samt organisationens sommargård. Majblomman har tre hjärtefrågor som man driver särskilt och det är barns rätt till glasögon, att skolan ska vara helt fri från dolda avgifter samt barns möjligheter till ett meningsfullt och roligt sommarlov.

För mer information, kontakta:
Lena Holm,generalsekreterare, Majblommans Riksförbund,
Mobil 070-699 45 61, e-post lena.holm@majblomman.se

Marina Andersson, PR-ansvarig
Mobil 070-600 64 45, e-post marina.andersson@majblomman.se

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 700 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi driver ett sommarläger på Galtarö och verksamheten MajVojs. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom