Pressinbjudan: Lansering av årets Majblommefärg

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 16:16 CET

Den 8 februari kl. 8.15 avslöjas färgerna i årets Majblomma vid en ceremoni på Johannebergsskolan i Göteborg.

Det blir en festlig ceremoni med barn, ballonger och vårstämning när Majblomman bjuder in till avtäckningen av 2013 års Majblommefärg. Majblommans verksamhet bygger på att barn hjälper barn. I samma anda är också blommans skapad och framröstad av barn. Insamlingen har premiär den 16 april och barn över hela landet säljer då majblommor under två vårveckor. Prognosen för 2012 års insamling är 53,6 miljoner kronor.

Majblomman har 650 lokalföreningar över hela landet som delar ut bidrag till barn i ekonomiskt utsatta familjer. Det handlar om saker som de flesta andra tar för givna – från cyklar, glasögon, julklappar och gympaskor till möjligheten att vara med i en organiserad fritidsaktivitet eller kunna göra en utflykt med familjen under sommarlovet. Saker som gör att barn kan dela gemenskapen med sina kompisar i skolan och på fritiden, och få glada upplevelser under sin barndom. Insamlingen har ökat under flera år i rad och Majblomman betalar ut allt mer i bidrag till barn. Trots detta kan inte alla som söker få hjälp. Majblomman arbetar därför för att entusiasmera ännu fler skolor och barn att delta i insamlingen.

Dag:          Fredagen den 8 februari
Klockan:   8.15 – 8.45
Plats:      Johannebergsskolan,Olof Rudbecksgatan 4B, Göteborg.

Program:

· Elever från Johannebergsskolan, som under flera år varit bäst i regionen på att sälja majblommor, berättar om sina upplevelser av att vara med i Majblommans insamling.

· Rektor Birgitta Åkerström och läraren Margareta Andersson från Johannebergsskolan berättar hur Majblomman varit en del av skolans verksamhet under många år.

· Generalsekreterare Lena Holm berättar hur det går till att färgsätta majblomman och ger exempel på vad Majblomman kan hjälpa barn med.

· Landshövding Lars Bäckström håller ett hyllningstal. Därefter avtäcker han den nya Majblomman.

För mer information:
Lena Holm, generalsekreterare Majblommans Riksförbund,
telefon 070-699 45 61, e-post lena.holm@majblomman.se

Marina Andersson, PR-ansvarig Majblommans Riksförbund
telefon 070-600 64 45, e-post marina.andersson@majblomman.se

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi driver ett sommarläger på Galtarö och verksamheten MajVojs. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.