Pressinbjudan: Premiär för Majblommans insamling i Stockholm

Pressmeddelande  •  2012-04-15 16:31 CEST

Den 17 april samlas 300 Stockholmsbarn för att fira att det är dags att börja sälja årets majblomma.

Medier inbjuds att delta i premiären för årets insamling. Premiären hålls på Filmstaden Sergel där barnen bjuds på popcorn, dricka och ett kort program innan de rusar ut för att börja sälja årets majblomma. På premiären köper Lotta Edholm, skolborgarråd i Stockholm, stadens första majblomma. Hon håller även ett vårtal till barnen. Det blir också underhållning och visning av årets majblommefilmer.

Datum: 17 april
Tid: 12.30–13.30. Därefter ges möjlighet till intervjuer.
Plats: Filmstaden Sergel, Hötorget, salong 1

Totalt kommer 100 000 barn runt om i landet att delta i årets insamling som bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Förra året drog insamlingen in 52,5 miljoner kronor. Pengarna används för att barn i familjer i ekonomisk utsatthet ska få det bättre. Barnhjälpsorganisationen Majblomman arbetar även på nationell nivå för att få till politiska förändringar som ska förbättra för barn i hela Sverige. Organisationen delar också ut pengar till forskning om barns hälsa.

Pressbilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/majblomman

För mer information, kontakta:
Marina Andersson, PR-ansvarig på Majblommans Riksförbund
Mobil 070-600 64 45, e-post marina.andersson@majblomman.se

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 700 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi driver ett sommarläger på Galtarö och verksamheten MajVojs. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom