Sommarlovet en tid av väntan för barn i fattiga familjer

Pressmeddelande  •  2012-06-30 16:58 CEST

Sommarlovet kan vara en underbar tid – eller en plåga. För barn i ekonomiskt utsatta familjer är det tio långa veckor då samhället stänger ned. Men det finns goda exempel på kommuner som satsar, det visar Majblommans kommunrapport.

”Jag skulle ju vilja åka på semester med familjen men det har vi inte råd med. Önskar det fanns något att göra nära där man bor, som inte kostar en massa pengar, men som är kul, vad som helst nästan, där man kan få kompisar.” ”Vi har inte pengar till någonting, allt går till mat och räkningar” och ”Alla andra åker på semester, mina föräldrar har inte råd”. Så svarar några av barnen i Majblommans sommarlovsenkät. Liseberg, Legoland eller idyllen i sommarhuset är inte för alla. När skolan stänger lämnas många barn i ekonomiskt utsatta familjer åt sitt öde.

- Det är oacceptabelt att samhället stänger ned omsorgen om barnen, bara för att det blir sommar, säger Lena Holm, generalsekreterare för Majblommans Riksförbund. Man kan med ganska små medel göra mycket på kommunnivå för att göra skillnad för de här barnen. Det kan handla om att ordna med gratis bussar till badplatser eller att hålla fritidsverksamheten öppen hela sommaren.

Majblommans senaste kommunundersökning visar att 63 procent av Sveriges kommuner erbjuder läger eller sommarlovsaktiviteter för kommunens barn. Men bara 28 procent av dem är kostnadsfria. Vissa behovsprövar och låter en del barn ta del av aktiviteterna utan kostnad. 59 procent av kommunerna sätter ihop ett sommarlovsprogram, själva eller tillsammans med samarbetspartners.

- Det är jättebra att kommunerna erbjuder barnen sommaraktiviteter, säger Lena Holm. Men vi menar att fler måste gå längre och göra dem kostnadsfria för alla. Först då kan man nå de fattiga barnen utan att de känner sig stigmatiserade. Dessutom finns det barn där samhället inte känner till att familjerna har det knapert, och för de barnen gör det stor skillnad med kostnadsfria aktiviteter.

Majblommans lokalföreningar delade förra året ut 5,1 miljoner kronor i bidrag till enskilda barn för sommarutflykter med familjen, lägervistelser och andra lovaktiviteter. Organisationen har även en lägergård på bohuslänska Galtarö där barn från hela Sverige får uppleva ett härligt sommaräventyr.

Den fullständiga kommunrapporten presenteras den 3/7. Då utser Majblommans Riksförbund även Årets barnkommun 2012.

telefon 031 60 68 91, 070 699 45 61, e-post lena.holm@majblomman.se

Marina Andersson, PR-ansvarig, Majblommans Riksförbund,
telefon 070-600 64 45, e-post marina.andersson@majblomman.se

Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Verksamheten bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 700 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi driver ett sommarläger på Galtarö och verksamheten MajVojs. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom