Majblomman i Almedalen: Stefan Löfven, S: Vi ska jobba för barns rätt till glasögon

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2013 18:22 CEST

Alma Genstedt, Majblommans knattereporter under Almedalsveckan, har nu kommit fram till sin allra sista partiledarintervju. Dagen före Socialdemokraternas dag, som är den 6 juli, träffade hon Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven. Den här gången blir det en väldokumenterad intervju, eftersom både en fotograf från Expressen fotograferar alltsammans och ett team från SVT, som följer Stefan Löfven under lång tid, filmar knattereportern och partiledaren där de pratas vid utanför politikernas hotell, Wisby Hotell:

Alma: Jag är Majblommans knattereporter. Jag representerar alla barn i Sverige som behöver glasögon men inte kan få det för att deras föräldrar har för dålig ekonomi. Socialstyrelsen har visat att det är väldigt orättvist i olika delar av Sverige.

Tycker du att barn borde få gratis glasögon?

Stefan Löfven: Ja, vi har sagt att barn måste få möjlighet att få glasögon. Inte minst om man ska gå i skolan så bör ju ögonen faktiskt fungera bra så att man inte får ont i huvudet. Så det är vår målsättning, ja.

Alma: Vad tänker du göra åt saken?

Stefan Löfven: Jag har tagit upp detta med de landsting som är socialdemokratiskt styrda och alla är överens om att vi måste gå i den riktningen och se till att barn får den möjligheten. De flesta landsting lämnar bidrag till barn upp till sju år. Nu är frågan vad som ska gälla också för dem över åtta år och om man har grava ögonfel också.

Alma: Vad tänker du säga till dem?

Stefan Löfven: Att vi har ett kongressbeslut på att det är ett rimligt hjälpmedel för barn för att man ska kunna se och inte minst kunna fullfölja skolan på ett bra sätt, på lika villkor som andra barn som inte har ett synfel. Därför ska vi jobba för att barn ska ha den här rätten.

Alma: Okej, tack!