Makita bäst i test igen - DF331D slår andra leverantörer på fingrarna

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2016 13:37 CET

Makita befäster sin position som marknadsledande inom kategorin sladdlösa elverktyg när tidningen DMH testar 18 borrskruvdragare av olika fabrikat i ett omfattande test. Bland annat har man tittat på uthållighet, effektivitet och ergonomi men även gjort ett frystest. Vi är mycket stolta över att meddela att Makita DF331D tog förstaplatsen i testet.

DF331D – en lätt och kompakt borrskruvdragare

Den nya DF331D är en lätt och kompakt borrskruvdragare på 10,8V och är därför idealisk vid arbete i trånga utrymmen. Modellen är utrustad med ett nytt batteri som skjuts på plats horisontellt istället för lodrätt in i själva handtaget. Tack vare detta kan funktionen säkerställas även under extrema vibrationer, och det tillåter även ett smalt handtag för ännu bättre ergonomi.

Höga poäng i test av uthållighet och effektivitet

Uthålligheten testades i hur många hål varje maskin klarade av att borra med en 8 mm spiralborr i en regel på 45 mm från det att batteriet var fulladdat tills maskinen inte orkade mer. DF331D klarade hela 358 hål medan snittet i testet låg på 221 hål med stora variationer mellan de olika fabrikaten. Hur pass effektiv varje maskin är testades på två sätt. Under effektivitetstest 1 borrade man återigen med en 8 mm spiralborr i en regel på 45 mm, men den här gången borrade man i 5 minuter och räknade antalet hål maskinen klarade av att borra under den tiden. DF331D borrade 128 hål, och snittet i testet låg på 118 hål. Under effektivitetstest 2 tog man reda på hur lång tid det tog för varje maskin att dra i en 8x200 mm skruv i en limträbalk på ettans växel. För DF331D tog det 8 sekunder, och snittet för samtliga 18 maskiner låg på 9,1 sekunder.

Högsta poäng i frystestet

DMH misstänker att få hantverkare förvarar sina verktyg på en varm plats nattetid under vintern, och gjorde därför ett frystest. Detta innebar att alla maskiner fick ligga i -20 grader i 24 timmar, och sedan testades hur lång tid man var tvungen att vänta för att kunna dra i 10 st 4x55 mm skruvar. Högre poäng gavs till maskiner som klarade detta på högsta växeln. DF331D skruvade med full fart på tvåans växel från start och fick därför full pott på 10 poäng, medan snittet låg på 6,2.

”Ergonomi av toppklass”

Även i ergonomitestet presterade Makitas maskin mycket bra. DMH ger DF331D 9 av 10 poäng. Bland annat skriver man att handtaget är smalt och mycket skönt gummerat och att maskinen känns smidig och välbalanserad.