Makita lanserar unik robotdammsugare på 18V

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2016 09:00 CEST

Den nyligen lanserade DRC200 är Makitas, men också världens första intelligenta robotdammsugare för kommersiellt bruk, och är alltså designad för att klara betydligt tuffare jobb än de robotdammsugare för hemmabruk som finns på marknaden idag. DRC200 passar städbolag som vill täcka en större yta med låg bemanning såväl som företag som vill sköta sin städning på egen hand.

Unik i sitt slag

DRC200 är den första intelligenta robotdammsugaren för kommersiellt bruk som hittills kommit ut på marknaden. Den kan användas till att städa till exempel gymnastikhallar, butiker, receptioner, lagerutrymmen med mera. DRC200 drivs av 1 st 18V batteri åt gången (dammsugaren har plats för 2 batterier) och en laddning räcker till att städa en yta på upp till 500 m².

Städar i två olika mönster

Användaren väljer om robotdammsugaren ska städa efter ett systematiskt mönster, eller slumpmässigt. Det systematiska mönstret passar bäst vid rengöring av öppna ytor, medan det slumpmässiga passar bättre om det finns mycket hinder på ytan som ska dammsugas.

Användningsområden

DRC200 passar utmärkt till städbolag som vill kunna täcka en större yta trots en låg bemanning; när roboten städar en golvyta kan personalen ägna sig åt annan typ av städning. DRC200 kan också användas till städning av butiker, kontor, gymlokaler med mera under kvällstid, till städning under maskiner och löpande band där det annars är svårt att komma åt, och mycket mer.

Hur fungerar DRC200?

De två sidoborstarna sopar in dammet mot huvudborsten, som i sin tur för dammet vidare till sugmotorn. Sugmotorn skickar sedan dammet vidare till den 2,5 liter stora påslösa behållaren. När dammsugningen är färdig är det bara att avlägsna behållaren och tömma den.
DRC200 har ett huvudhjulpar som driver roboten framåt, samt 2 st ledade bakhjul. Det är framhjulen som styr roboten, och till sin hjälp har den 19 st sensorer som sköter navigeringen.

Specifikationer

• 2 olika effektlägen
  • Fjärrkontroll
  • Dubbla sidoborstar