Makitas DUH523SY bäst i test

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2016 08:30 CEST

i juni testade det oberoende test- och researchföretaget Testfakta sex olika häcksaxar, och Makitas häcksax DUH523SY var en av dem. Testfakta bedömde att DUH523SY klippte bäst och var mest användarvänlig. Att den dessutom hade kortast laddningstid gjorde Makitas häcksax till vinnare av hela testet med totalt 4,2 av 5 poäng. Testets tvåa hamnade på 3,8 poäng.

Miljövänlig och ergonomisk

DUH523SY är en sladdlös, tyst och miljövänlig häcksax med en ergonomisk konstruktion, låg ljudnivå, låga vibrationer och en svärdlängd på 520 mm. Häcksaxen kan skära kvistar som är upp till 15 mm i diameter och har tänder på båda sidor om bladet. DUH523SY är även utrustad med dubbla säkerhetsgrepp, elektronisk broms, samt en varningslampa som tänds vid låg batterikapacitet.

Viktigt med ren snittyta

I testet klipptes häck av både bok och thuja, för att se hur maskinerna presterade i olika material.
Testfakta poängterar i sitt test att det är viktigt att en häcksax skär av grenarna med raka snitt – en söndertrasad snittyta kan lättare utsättas för angrepp, vilket kan skada häcken. DUH523SY klippte bäst i hela testet.

Användarvänlig och välbalanserad

Även säkerhet är viktigt för en bra häcksax, och användarvänligheten är en stor del av detta. En häcksax som är svår att använda kan leda till att man skadar sig. Det är dessutom viktigt att maskinen är välbalanserad, och Makita fick högst poäng när man betygsatte hur pass lätt häcksaxen är att hantera i avseende balans och användarvänlighet. Den får också goda betyg för sitt låga ljud och sina låga vibrationer.

Läs hela testet

Hela testet kan du läsa här:

Funktioner

• Svärdlängd: 520 mm
  • Vikt med standardbatteri: 3,2 kg
  • Max kvistdiameter: 15 mm
  • Varningslampa vid låg batterikapacitet
  • Dubbla säkerhetsgrepp samt elektronisk broms
  • Tänder på båda sidor av bladet