Avvaktande på bostadsmarknaden efter nya amorteringskravet

Avvaktande på bostadsmarknaden efter nya amorteringskravet

Bostadsrättspriserna var oförändrade i centrala Stockholm och Göteborg medan de föll tillbaka med en procent i riket som helhet, visar nya siffror från Mäklarstatistik. Enligt Mäklarhusets vd Erik Wikander har bostadspriserna stabiliserats sedan årsskiftet men marknaden varit mer avvaktande sedan det nya amorteringskravet trädde i kraft.

– Vi ser att priserna stabiliseras och att det finns ett stort intresse för att sälja och många spekulanter på visningarna. Men det nya amorteringskravet i kombination med nya politiska utspel har gjort marknaden något avvaktande och osäker. Min bild är att det dröjer framåt senare delen av hösten och efter valet innan vi tydligt kan se vilken riktning bostadsmarknaden kommer att ta långsiktigt, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Månadens siffror från Mäklarstatistik visar att bostadsrättspriserna på riksnivå backade med en procent i mars, medan villapriserna var oförändrade. Priset på bostadsrätter var oförändrade i centrala Stockholm och Göteborg men föll tillbaka i Stor-Stockholm och Malmö. På villamarknaden var priserna stillastående i Stockholm och backade med en procent i Göteborg och Malmö.

– Vi på Mäklarhuset ser att aktiviteten på successionsmarknaden är något högre i år än i fjol men att försäljningen av nyproducerade bostäder har fallit kraftigt till följd av det nya amorteringskravet och mediedebatten kring nyproduktion. Anledningen till att villapriserna varit mer stabila är att utbudet är så litet på grund av de inlåsningsproblem som finns på den svenska bostadsmarknaden, säger Erik Wikander.

Nedan följer en sammanställning av prisutvecklingen på bostadsmarknaden per april 2018:

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket - 1% - 1% - 7% 36 013
Centrala Stockholm ± 0% + 1% - 9% 85 994
Stor-Stockholm - 1% ± 0% - 9% 54 441
Centrala Göteborg ± 0% ± 0% - 6% 57 164
Stor-Göteborg ± 0% - 1% - 4% 42 535
Centrala Malmö - 1% - 2% - 6% 28 773
Stor-Malmö - 2% - 2% - 3% 26 355
VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket ± 0% + 1% ± 0% 3 098 000
Stor-Stockholm ± 0% - 1% - 7% 5 451 000