Mäklarhuset har Sveriges nöjdaste kunder för sjätte året i rad

Mäklarhuset har Sveriges nöjdaste kunder för sjätte året i rad

Idag presenterade Svenskt Kvalitetsindex resultatet av sin årliga mätning av kundnöjdhet för fastighetsmäklarföretag. För sjätte året i rad ligger Mäklarhuset i toppen, denna gång i delad topp tillsammans med ERA, när 1200 köpare och säljare sätter betyg på hur nöjda de är med sin fastighetsmäklare. – Jag är väldigt glad över att vi även i år befäster vår position som det mäklarföretag som har de nöjdaste kunderna. Det är ett tydligt bevis för att kunderna uppskattar engagerade och oberoende mäklare som alltid sätter kundernas bästa i fokus. Det är ingen slump att vi som toppar listan är fristående kedjor som inte ägs av ett försäkringsbolag eller en bank, säger Mäklarhusets vd Erik Wikander.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. I undersökningen av fastighetsmäklarföretag ingår totalt 1200 personer som har erfarenhet av att köpa eller sälja en bostad.

– För att kunna vara det mäklarföretag som år efter år har nöjdast kunder måste vi leda utvecklingen inom branschen. Ett exempel är vår medvetna satsning på att utveckla vårt arbete i olika digitala kanaler. Vi var det första mäklarföretag att samarbeta med Blocket, som nu utvecklats till en ledande bostadssajt. Som enda mäklarföretag kan vi dessutom garantera antalet visningar av ett objekt med vårt unika digitala annonspaket Internet XXL. I det paketet exponeras objekten också på flera andra marknadsplatser vid sidan av Hemnet och Blocket. Det har visat sig ge en näst intill fördubblad internettrafik till objektet och ett betydligt högre slutpris jämfört med de objekt som visats på ett mer traditionellt sätt.

Förutom kundnöjdhet har SKI även undersökt hur kunderna uppfattar de olika mäklarföretagen med avseende på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet. Inom varje enskilt område hamnar Mäklarhuset högt upp i undersökningen.

– Vi har även detta år fokuserat på internutbildning och utveckling av vår mäklartjänst och det känns riktigt roligt att det arbetet avspeglar sig i undersökningsresultatet. Det är ändå alla våra professionella och engagerade mäklare som är den viktigaste anledningen till att Mäklarhuset för sjätte året i rad toppar den här undersökningen. Att varje år ha Sveriges nöjdaste kunder sporrar oss att fortsätta vårt arbete för att på ett ännu bättre sätt möta våra kunders förväntningar och önskemål i framtiden. Jag kan lova att det mäklarföretag som har tänkt peta ner oss från förstaplatsen måste vara riktigt, riktigt bra , säger Erik Wikander.

För ytterligare information, kontakta:

Erik Wikander, vd Mäklarhuset. Tel: 0730-59 33 01. E-post: erik.wikander@maklarhuset.se

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med cirka 500 medarbetare på över 130 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget de sju senaste åren haft de mest nöjda kunderna i Sverige enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI).