Mäklarsamfundets extra årsmöte ger stöd att fullfölja Hemnetaffären

Pressmeddelande den 15 december 2016

Vid ett extra årsmöte i Mäklarsamfundet idag biföll medlemmarna styrelsens rekommendation och gav Mäklarsamfundets styrelse ett vägledande beslut om att fullfölja Hemnetaffären med General Atlantic och ett konsortium lett av Pierre Siri och Henrik Persson (Merro). Beslutet innebär att Mäklarsamfundet kommer att avyttra en ägarandel, motsvarande ca 15 procent av aktierna i bolaget, och kvarstå med en ägarandel motsvarande ca 10 procent. Mäklarsamfundet kommer i och med detta beslut att arbeta vidare mot en signing av de för aktieöverlåtelsen relevanta avtalen och en sådan bedöms kunna ske inom kort.

För Mäklarsamfundet har det varit viktigt att kvarstå med ett visst ägande i Hemnet, både för att kunna ha inflytande över viktiga affärsprinciper och för att kunna påverka bolagets utveckling och tillvarata branschens intressen.

I dag har medlemmarna sagt sitt, och det extra årsmötet biföll styrelsens rekommendation. Av totalt möjliga 5278 röster så röstade 3329 för styrelsens rekommendation och 1855 röstade emot styrelsens rekommendation.

- Mäklarsamfundet är en stor organisation med en beslutsprocess som följer en demokratisk ordning. Med detta beslut i ryggen känner jag mig tillfreds med att vi nu arbetar vidare mot en s.k. signing och därmed fullföljande av affären. Tillsammans med de nya ägarna, och Fastighetsmäklarförbundet FMF, vill Mäklarsamfundet fortsätta att utveckla Hemnet på ett sätt som är gynnsamt för fastighetsmäklarbranschen och konsumenterna, säger Anders Edmark, styrelseordförande i Mäklarsamfundet.

För ytterligare information kontakta:
Anders Edmark, Styrelseordförande, Mäklarsamfundet, 070-266 50 51.
Ingrid Eiken, VD, Mäklarsamfundet, 070-669 34 34.