​Socialdemokraternas nya bostadspolitik?

​Socialdemokraternas nya bostadspolitik?

En expertgrupp inom Socialdemokraterna har lagt fram ett 15-punktsprogram för en ny bostadspolitik. Både det som finns och det som utelämnats i programmet väcker intresse. Mäklarsamfundets VD Björn Wellhagen kommenterar.

– Socialdemokraternas expertgrupp föreslår bland annat bosparande, startlån och hyrköp, åtgärder som alla skulle kunna ge unga en bättre möjlighet att etablera sig på bostadsmarknaden. De föreslår även en förändring av reavinstbeskattningen för att öka rörligheten på marknaden. Det är förslag som Mäklarsamfundet står bakom, säger Björn Wellhagen, VD Mäklarsamfundet.

Expertgruppen har letts av byggbolaget Veidekkes kommersiella direktör Lennart Weiss, ett känt namn inom bostadspolitiska kretsar. Rapporten innehåller mycket intressant. Det som genomsyrar förslagen är att staten behöver ta ett långt större ansvar för både finansiering och byggande än vad som görs idag. De delar som inte lyfts upp av expertgruppen är bland annat hyresregleringen. Däremot tas utformningen av skattesystemet upp.

Sammantaget lyfter gruppen viktiga frågor som finansiering av framtidens bostäder och svaga gruppers möjligheter. Många av förslagen känns igen från olika organisationer inom rörelsen. Det ger bilden av ett kompromissprogram inom ett parti där det finns många viljor.

– Att inte hantera hyresregleringen är att blunda för elefanten i rummet. Låt oss hoppas att den interna debatt som lär följa tar ett bredare och större grepp än vad gruppen förmått. Det krävs för att få bostadsmarknaden att fungera nu och i framtiden, avslutar Björn Wellhagen.

För mer information, kontakta:
Björn Wellhagen, VD Mäklarsamfundet
bjorn.wellhagen@maklarsamfundet.se