Torbjörn Rosdahl blickar framåt

Torbjörn Rosdahl blickar framåt

Efter två roliga och intensiva dagar tillsammans på Mälartinget bär jag med mig en stark känsla för det engagemang som finns för vårt samarbete och vår förmåga att hitta gemensamma lösningar på de utmaningar som vår region står inför. Det känns hedrande att ha fått ert förtroende att leda Mälardalsrådet som ordförande och efterträda min partikollega Christer G Wennerholm. Christer har i sitt uppdrag varit mycket engagerad för att förbättra läns- och kollektivtrafiken och förenkla vardagen för alla resenärer. Jag vill tillsammans med vice ordf. Karin Wanngård och resten av den nya styrelsen fortsätta det arbete som Christer och Helene Hellmark Knutsson samt hennes ersättare Erika Ullberg har lagt grunden till under den senaste perioden. Den nya styrelsen kommer att verka för att, tillsammans med alla medlemmar, möjliggöra hållbara och välfungerande transporter för resenärer, varor och tjänster i Stockholm-Mälarregionen.

I mitt uppdrag tar jag med mig många års erfarenhet av politiskt arbete i både kommun och landsting. Jag har under 10 års tid varit kommunstyrelseordförande i Sollentuna och sedan valet 2010 är jag finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Jag ser fram emot att under de kommande åren bygga vidare på den goda dialog som vi har mellan våra 57 kommuner och 5 landsting och regioner samt att få se resultatet av vårt arbete när vi har lyckats. Ett exempel på ett lyckat gemensamt projekt är Citybanan som öppnar 2017. Detta är ett kvitto på Mälardalsrådets förmåga att kunna ena många olika intressenter kring ett gemensamt mål. Citybanan kommer att avsevärt förbättra möjligheterna för tågtrafiken i hela storregionen och stärka vår tillväxtmotor, som i sin tur är en förutsättning för hela landets tillväxt. Den framgången ska vi ha med oss i bagaget när vi nu nystartar arbetet med En bättre sits som nyligen hade kickoff för att ta fram en storregional systemanalys för våra sju län till nästa år. Eftersom vi har förmågan att tala med en gemensam röst lägger det också en viktig grund inför den stundande Sverigeförhandlingen som kommer att prägla de kommande åren.

Vårt starka samarbete gör att vi kan se möjligheter och lösa utmaningar för hela Stockholm-Mälarregionen genom att blicka bortom läns- och kommungränser. Det ger oss också förmågan att tillsammans blicka utanför Sveriges gränser i vår internationella benchmarking med ledande regioner i världen och dra viktiga lärdomar som vi kan tillämpa inom vår egen infrastruktur, arbetsmarknad och utbildning. Det främjar oss både som tillväxtmotor och som kunskapscentrum. Genom samarbete blir regionens helhet större än summan av delarna och genom att stärka hela Stockholm-Mälarregionen med gemensamt gynnsamma lösningar stärker vi också alla våra enskilda kommuner och landsting/regioner och möjliggör en enklare vardag för alla invånare. Det värdefulla arbetet är jag glad och tacksam över att få vara med och leda tillsammans med den nya styrelsen under de kommande åren.

Återigen tack till alla er som deltog under Mälartinget, jag ser fram emot att se er alla under Mälardalsrådets många aktiviteter i Almedalen i sommar!

Torbjörn Rosdahl

Ordförande för Mälardalsrådet