Bristen på utbildad arbetskraft: ”Det är befogat att tala om en kompetenskris”

Pressmeddelande   •  Jan 26, 2012 09:00 CET

16 000 personer inom vård och omsorg, 11 000 inom utbildningsväsendet. Så stor blir den beräknade bristen på arbetskraft i Stockholms län år 2020, enligt nya siffror från Länsstyrelsen.
– Det är befogat att tala om en kompetenskris i Sveriges huvudstadsregion, säger Mälardalsrådets ordförande Helene Hellmark Knutsson. Vår tillväxt och välfärd hotas av att alltför många människor faller ur redan i grundskolan eller gymnasiet.

Länsstyrelsen räknar med en stor brist på arbetskraft inom en rad yrken inom vård och utbildning. Bland annat handlar det om förskollärare (brist på 4 400 personer), lärare på grund- och gymnasieskola (6 660), läkare (1 070) och sjuksköterskor (1 620).

– Läget är mycket allvarligt. Vi måste våga prata om hur attraktivt det är att arbeta inom välfärdssektorn i dag – från lönenivåer till vilka arbetsvillkor som gäller, säger Helene Hellmark Knutsson.

Länsstyrelsens rapport visar att utbildningskraven ökar generellt i regionen. Den största efterfrågetillväxten i länet blir på eftergymnasialt utbildade, cirka 147 000 personer. Efterfrågan ökar även på gymnasieutbildade med nästan 64 000 personer, men fortsätter att minska för personer med enbart folk- eller grundskoleutbildning.

– Vår ekonomiska tillväxt är helt beroende av medborgarnas kunskap och kompetens. Arbetslinjen fungerar inte i huvudstadsregionen om den inte förenas med en tydlig utbildningslinje.

Stockholm skiljer också ut sig från resten av Sverige genom att andelen 20-åringar som är behöriga till högskolan är lägre än både riksgenomsnittet och övriga storstadsregioner.

– Det är tydligt att vi behöver se krafttag för att bredda rekryteringen till högskolan. Regionen genomgår en farlig polarisering där många kör fast i grundskolan eller gymnasiet samtidigt som kompetenskraven på arbetsmarknaden ökar. Att bygga en internationellt sett framstående kunskapsregion samtidigt som var sjunde elev lämnar grundskolan med ofullständiga betyg håller inte i längden.

Läs Länsstyrelsens rapport här.

Pressfrågor:
Malin Appelgren, pressekreterare åt Helene Hellmark Knutsson
malin.appelgren@politik.sll.se
Mobil: 070-737 41 64

Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för kommuner och landsting i Stockholm-Mälarregionen med syfte att stärka regionens internationella konkurrenskraft. Vi initierar, leder och strävar efter resultat genom att vara en mötesplats för politik, akademi och näringsliv.