Stockholm träffar infrastrukturminstern: Kollektivtrafik och transporter måste matcha befolkningstillväxten

I morgon förmiddag träffar ett tiotal ledande politiker och företrädare från östra Mellansverige infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd för att framföra sina synpunkter på Trafikverkets förslag till nationell transportplan 2014-2025. Från Stockholm deltar Anette Scheibe Lorentzi, länsöverdirektör på Länsstyrelsen.

Christer G Wennerholm (M) är Mälardalsrådets ordförande och trafiklandstingsråd i Stockholm.

- För oss i Stockholm är det viktigt med ökad statlig medfinansiering av regional kollektivtrafik på spår, dels för att vi ska kunna minska trängseln i trafiksystemet, dels för att matcha den kraftiga befolkningstillväxten i länet, säger han.

I september kritiserade ledande politiker för sju län i östra Mellansverige (Stockholm, Västmanland, Uppsala, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland) i ett gemensamt remissvar på flera punkter Trafikverkets förslag till nationell transportplan, som anses otillräckligt för att täcka behoven av såväl arbetspendling som godstrafik i regionen.

- Förslaget till utbyggnadstakt håller inte jämna steg med befolkningsutvecklingen, vilket kommer att innebära ökad trängsel och kapacitetsbrist. Vår strävan efter klimatsmart samhällsutveckling med en fungerande bostadsmarknad, sysselsättning och kompetensförsörjning gynnas inte på ett optimalt sätt av nuvarande förslag, säger Anette Scheibe Lorentzi, länsöverdirektör på Länsstyrelsen i Stockholm, som kommer att delta vid uppvaktningen av infrastrukturministern.

Exempel på stråk där kapaciteten enligt det gemensamma remissvaret måste ökas är Mälarbanan,
Ostkustbanan, godsstråket genom Bergslagen norr om Mälaren och Västra stambanan. Överenskommelsen som gjorts i ”Avtalet om medfinansiering av Citybanan” är också en viktig förutsättning för framtida utveckling av regionens transportsystem.

- Vi förutsätter att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kommer att lägga stor vikt vid våra gemensamma prioriteringar, eftersom vi representerar en så stor del av landets samlade tillväxt. Vi ökar gärna trafiken, men då behöver regeringen öka kapaciteten, avslutar Christer G Wennerholm.

Christer G Wennerholm (M), Mälardalsrådets ordförande och trafiklandstingsråd i Stockholm, via pressekreterare Claes Wersäll, telefon 070-737 41 90.

Anette Scheibe Lorentzi, länsöverdirektör Länsstyrelsen i Stockholms län, via presschef Olle Castelius, telefon 08-785 45 50, 076-785 45 50.

Ulrica Engström, Mälardalsrådet, telefon 0733-618 616.