Avlopp & Kretsloppspriset 2019 till Mälarenergi för nytänkade projekt

Mälarenergi blev vinnare av Avlopp & Kretsloppspriset 2019 för det nytänkande projektet med en avloppsutbyggnad i Munga, norr om Västerås.

– Vi är glada och stolta över utnämningen! Det känns fantastiskt att få en bekräftelse på att vårt projekt ses som både framåtskridande och hållbart. Vi hoppas att Mungaprojektet kan vara en föregångare till liknande projekt framöver i VA-Sverige, säger Martin Lindström, VA-utredare och projektledare inom Mungaprojektet.

– Årets avlopps- och kretsloppspris till Mälarenergi visar att klosettvattensortering med toalettens växtnäring i kretslopp kan vara ett ekonomiskt system för att miljö- och resursmässigt hantera avlopp i befintlig bebyggelse, säger juryns ordförande Håkan Jönsson, professor i kretsloppsteknik vid SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet.

Avlopp & Kretsloppspriset delas ut på den årliga konferensen Vatten Avlopp Kretslopp den 14 mars på Hotel Tylösand och utgörs av 25 000 kr i resestipendium och en toalett i Filippinerna genom föreningen Toaletter Utan Gränser. Dessutom får vinnaren en guldkanna och ett hedersdiplom.

Juryns motivering:
Mälarenergi bygger i Munga norr om Västerås Sveriges första avloppssystem med källsortering av klosettvatten i befintlig bebyggelse vid inrättandet av ett nytt verksamhetsområde. Klosettvattnet används som certifierad gödsel på jordbruksmark. Med stor öppenhet, tålamod och teknisk kunskap har Mälarenergi förverkligat kommunens målsättning att hantera avloppet med lokala kretslopp. Genom god samverkan med boende och lantbruk har Mälarenergi noga förankrat ett avloppssystem som möter nya miljö- och kretsloppsbehov i ett omvandlingsområde. Detta projekt är ett föredöme för många av Sveriges tusentals omvandlingsområden!

För mer information:

Ann-Charlotte Duvkär, affärsområdeschef Vatten, Mälarenergi AB
ann-charlotte.duvkar@malarenergi.se

• Vatten-, avloppsrening

• hållbarhet

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 750 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.