​​Flis och energived från skogsbranden i Västmanland blir värme och energi i Mälarenergis anläggning i Västerås

Mälarenergi har tecknat tre avtal om att ta emot och använda brandskadad skog som bränsle för att producera fjärrvärme och el vid Kraftvärmeverket i Västerås.

Sveriges genom tiderna största skogsbrand bröt ut den 31 juli 2014 nordost om Seglingsberg. Den härjade i ett område som uppskattningsvis omfattade 13 800 hektar skog. Förutom det timmer som kvarstår efter branden och kan sågas upp till virke kommer en större andel att bättre lämpa sig som bränsleved.

För bedömning om timret kunde tas tillvara genomförde AB Karl Hedin, som är en av de största skogsägarna i området, en provsågning vid sågen i Karbenning i mitten av september 2014. Flisen från sågningen kunde inte nyttjas av cellulosaindustin då det fanns risk för förekomst av sot i den. Därför passar cellulosaflis bättre att användas inom energisektorn. Mälarenergi tog tillvara på all denna flis från provsågningen och sedan sista veckan i november tar Mälarenergi varje dag emot cirka 450 m³ med cellulosaflis till Kraftvärmeverket i Västerås för eldning i biobränslepannan.

Mälarenergi har även gjort klart ett avtal med träindustriföretaget Setra om att ta emot cellulosaflis när Setra påbörjar sin sågning av brandskadat timmer vid sågen i Skinnskatteberg i mars månad. Mängden bränsle från brandområdet kommer då att uppgå till 9 000 m³ flis i veckan.

Mälarenergi och Mellanskog som företräder många privata skogsägare, har nu kommit överens om ett avtal med en större volym bränsleved som kommer att lagras hos Mälarenergi för att efter torkning under sommaren kunna nyttjas i biobränslepannan under säsongen 2015/16.

- Mälarenergi tar redan idag emot de flesta typer av biobränsle från bränsleleverantörer i det här området. Vi tycker att det är positivt att vi kan öka bränsletransporterna från närregionen. Tack vare avtalen har vi säkrat bränsleleveranser under en längre tid, säger Matts Johansson – bränsleinköpare Mälarenergi.

Jens Nerén,
Chef bränsleinköp
jens.neren@malarenergi.se

Jocke Höök
jocke.hook@malarenergi.se

• biobränsle

Mälarenergi består av ca 600 medarbetare som finns nära kunderna i Mälardalen. Till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla, snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till våra företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.