Första leverans av energibalar till Kraftvärmeverkets Block 6.

Den 20 januari kom den första leveransen av avfallsbränsle till Mälarenergis nya samförbränningsanläggning via båt till Västerås hamn. Leveransen bestod av hårt inplastade balar med utsorterat avfall. Syftet med första leveransen, som var en provleverans, var att på ett lugnt, metodiskt och säkert sätt testa lossning och logistik till inomhuslager och bränsleberedning.

Avfallet kom från Irland där det packats i balad form. Avfallet bestod av hushålls- och industriavfall, det vill säga brännbart material som inte längre går att materialåtervinna. Avfall i balad form ger en effektiv transport och minimerar uppkomsten av spill och minimerar eventuell lukt.

Den första leveransen är viktig för oss så vi kan utvärdera hantering och logistik från kaj in till nya anläggningen. Vi är i det stora hela nöjda men såg förbättringsmöjligheter, bland annat fick en del balar skador under lossning, vilket skapade spill och viss avfallslukt i området,  säger Niklas Gunnar, värmechef på Mälarenergi.

Detta var första gången avfall togs in i den nya bränsleberedningen. Vi startade upp ventilationssystem, luktreduceringssystem och undertryck och det tog cirka ett dygn innan systemen var i full drift.

Vi  har byggt en smart anläggning som gör nytta av restprodukter. Det bygger på en effektiv logistik från lastning hos avsändaren till lossningsverktyg och vidare transport in i vår nya anläggning. Vi har nu justerat processerna ytterligare och ser fram emot nästa leverans, säger Niklas Gunnar.

Mälarenergis nya samförbränningsanläggning består av bränsleberedning, ny panna, turbin och röksgasrening. Investeringen kombinerar bästa tänkbara teknik för beredning, förbränning och rening och energiåtervinner material som inte längre kan återanvändas eller återvinnas.

Genom denna investering minskar Mälarenergi utsläppen av fossil koldioxid från Kraftvärmeverket med 300 000 ton per år.

Kontaktpersoner:

Lisa Kilestad