Fokus på hållbar infraservice – Mälarenergi släpper hållbarhetsredovisning för 2014

2014 var ett händelserikt år. Mälarenergi sjösatte en ny strategisk plan och antog både en ny vision och en ny affärsidé. Samtliga med stort fokus på kund, utveckling och hållbarhet i alla led.

Mälarenergi presenterar nu sin hållbarhetsredovisning vilket är ett sätt för företaget att samlat beskriva sitt arbete med ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Begreppens innehåll kan variera något beroende på sammanhang, men hålls ihop av en gemensam grund som syftar till att definiera hur man kan bidra till ett hållbart samhälle. För Mälarenergi är det första gången som man publicerar en hållbarhetsredovisning. Den ersätter företagets årliga koncernpresentation.

- Mälarenergikoncernen levererade ett fortsatt gott resultat för 2014: 313 mnkr efter finansnetto. God ekonomi är en förutsättning för att utveckla de satsningar på hållbarhet som vi påbörjat, säger Mälarenergis vd Magnus Hemmingsson. - Vi ska erbjuda hållbar och trygg infraservice i form av energi, vatten, IT-kommunikation, tillhörande tjänster och service dygnets alla timmar, fortsätter han.

I slutet av mars 2014 kunde Mälarenergi börja energiåtervinna avfall till värme och el i sin nya kraftvärmeanläggning Block 6. Anläggningen gör att företaget halverar utsläppen av fossil CO₂ och är därmed den största hållbarhetssatsningen. Under året invigdes också en av Sveriges största solcellsparker i samarbete med Kraftpojkarna. Parken möjliggör att Mälarenergi kan lägga sol till de förnybara energislagen vind och vatten från vilka företaget erbjuder el till sina kunder.

- För oss betyder hållbarhet bland annat att energiproduktion och avloppsrening sker med hänsyn till miljön och till människors hälsa. Det betyder också att dricksvattnet ska vara rent och smaka gott. En annan viktig aspekt är att människor måste kunna lita på att detta fungerar dygnet runt utan avbrott, oavsett om det rör sig om värme, vatten, el eller datakommunikation, och dessutom till ett bra pris, avslutar Magnus Hemmingsson.

Katarina Hogfeldt-Forsberg
Hållbarhetschef Mälarenergi AB