​Fortum Charge & Drive är ny samarbetspartner i Mälarenergis satsning på laddstationer för elbilar.

Mälarenergi har tecknat ett avtal med Fortum Charge & Drive om snabb och smidig tjänst för laddning av elfordon i Laddregion Mälardalen. Det innebär en minskad räckviddsångest för alla elbilsägare.

Just nu bygger Mälarenergi en infrastruktur för laddplatser i Mälardalsregionen. Det möjliggör ett ökat användande av elbilar och bidrar till att ytterligare minska utsläppen av koldioxid, men också till att stärka regionens attraktionskraft. Tillsammans med samarbetspartners etablerar Mälarenergi hundratals laddplatser i regionen fram till och med 2019.

Laddstationerna i Laddregion Mälardalen kommer nu att anslutas till Charge & Drives molnbaserade system som bland annat övervakar drift, avhjälper fel samt erbjuder smidiga betallösningar för elbilsladdning.

– Vi är mycket glada över att få förtroendet att samarbeta med Mälarenergi i Laddregion Mälardalen, säger Tobias Henmark, som är chef för Fortum Charge & Drive Sverige. Den här satsningen gör det möjligt för fler att välja elbilen som fordon och därmed minska utsläppen av koldioxid, fortsätter Tobias.

Samarbetet med Charge & Drive innebär en rikstäckande tjänst för laddning av elbilar som länkar samman Mälarenergis laddregion med övriga laddplatser i Charge & Drives nordiska infrastruktur, vilket är totalt cirka 900 stycken. På det viset kan ägare av elbilar enkelt och tryggt ladda sitt fordon även utanför Mälardalen.

- Tack vare det här samarbetet kommer vi att minska räckviddsångesten på riktigt. Det ska vara smidigt att äga en elbil och det är därför viktigt att det är lika lätt att använda elbilen inom vår region som i övriga landet, säger Jonas Persson som är vice Vd för Mälarenergi Elnät.

Om Fortum Charge & Drive
Fortum Charge & Drive är pionjärer med mer än tio års erfarenhet av att utveckla laddningslösningar för elfordon. De erbjuder ett marknadsledande affärssystem för laddinfrastruktur och är verksamt i Norge, Island, Sverige och Finland. Totalt består nätverket i de nordiska länderna av drygt 900 anslutna smarta laddare. Molntjänsten Charge and Drive har bl.a. en flexibel betalningsfunktion, kundtjänst, webbapp med karta och omfattande funktioner för distansövervakning.

Tjänsten används redan av ett 50 tal samarbetspartners i Norden och ca 40 000 slutkunder. Hittills har företag som Alingsås Energi, Halmstad Energi och Miljö, Jönköping Energi, Umeå Energi, Skellefteå Kraft, Vallentuna Elnät, Landstinget i Kalmar, Vasakronan, Nissan, Renault, BMW och McDonalds valt att samarbeta med Fortum Charge & Drive.

Fortum Charge and Drive
Tobias Henmark - chef Fortum Charge & Drive Sverige och Finland

Per-Oscar Hedman - presschef Fortum Sverige

Mälarenergi
Nicklas Hällman – projektledare Mälarenergi Elnät
Nicklas.hallman@malarenergi.se

• elbil

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 670 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.