Höga vattenflöden skapar maxproduktion i Mälarenergis vattenkraftstationer

Just nu producerar Mälarenergis 41 vattenkraftstationer för fullt och producerar stora mängder el. Från tisdag ligger produktionen på 95% av installerad effekt och klarar att försörja 25 000 eluppvärmda villor.

- De senaste 2-3 veckornas ihållande nederbörd har fyllt på både våra egna vattenmagasin och de vattenmagasin som ligger uppströms. Det gör att vi måste öka flödet i kraftstationerna, samtidigt som det tillförs vatten via lokala tillrinningar utmed vattendragen. Alla våra stationer går i princip fullt just nu, förklarar Patrik Nääv Holmstedt, som är jourhavande Driftledare på affärsområde Värme

Varje timme producerar vattenkraftstationerna just nu drygt 44 MW per timme, något som naturligtvis är väldigt bra för energiförsörjningen.

- Samtidigt gör de höga vattenflödena att det är viktigt för den som rör sig nära våra vattendrag att vara extra uppmärksamma, avslutar Patrik Nääv Holmstedt.

Mer information om de aktuella vattenflödena finns på vår webbplats: https://www.malarenergi.se/om-malarenergi/vara-anlaggningar/vattenkraftstationer/aktuella-vattenfloden/

• vattenkraft
  • vatten
  • vattenflöden
  • mälarenergi
  • hållbarhet
  • elavtal
  • vattenkraftstationer
  • energi

• Västmanland

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 750 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.