Huvuddelar av Mälarenergis miljardinvestering upphandlad

Hösten 2014 beräknas Mälarenergis nya Kraftvärmeanläggning i Västerås stå klar. Anläggningen blir en samförbränningsanläggning med avfall som huvudbränsle. Efter avslutad upphandling av panna och rökgasrening är kontrakt skrivna med Metso Power AB och Alstom Power Sweden AB för leverans av panna respektive rökgasreningen. Det totala ordervärdet i de aktuella upphandlingarna uppgår till drygt 1 miljard kronor.

I december 2011 beslutades att Mälarenergi ska investera i en ny samförbränningsanläggning vid Kraftvärmeverket i Västerås. I den nya anläggningen kommer Mälarenergi att kunna använda olika former av bränslen. Huvudbränsle kommer att vara avfall, som till stor del kommer från olika verksamheter och industrier samt sorterat hushållsavfall. Anläggningen kommer även att kunna eldas med biobränsle.

Parallellt med beslutsprocessen har Mälarenergi genomfört en upphandling av huvudleverantörer för väsentliga delar av anläggningen. Upphandlingen har bland annat avsett panna på 150 MW termisk effekt och rökgasrening. Det upphandlade värdet av dessa två delar uppgår till sammanlagt drygt 1 miljard kronor.

Pannan till samförbränningsanläggningen kommer att levereras av Metso Power AB och leverantör av rökgasreningen blir Alstom Power Sweden AB.

- För Mälarenergi har det varit viktigt att upphandla leverantörer som lever upp till våra högt ställda krav på ekonomin, teknik, tillgänglighet, säkerhet och miljö säger Kenneth Jönsson, vd Mälarenergi AB. Därför är vi glada att vi i Metso och Alstom funnit leverantörer som motsvarar dessa krav.

Kvar återstår att upphandla turbin för elproduktion, bränsleberedningsanläggning för sortering av avfall och beredning av bränsle samt mark och byggarbeten.

För mer information kontakta:

Mälarenergi AB
Kenneth Jönsson, vd

Mälarenergi AB
Mats Lindberg, tf chef affärsområde Värme

KORTA TEKNISKA FAKTA

CFB PANNA

Pannan är av typen cirkulerande fluidiserande bädd (CFB) och är avsedd att elda återvunna bränslen från avfall och biobränslen i valfria proportioner. Pannan på 167 MW kommer att bli världens största i sitt slag. Den kan eldas med såväl rena avfallsbränslen som rena biobränslen eller en kombination.

Förbränningen sker i en sandbädd med kraftig turbulens för att få en jämn temperatur och god omblandning. Förbränningstekniken innebär att anläggningen blir mycket bränsleflexibel och ger grundförutsättningar för att utsläpp till luft och vatten skall bli mycket låga samtidigt som förhållandevis höga data på producerad ånga kan tillåtas. Pannan är utrustad med så kallad icke-katalytisk selektiv rening av kväveoxider genom så kallad indysning av ammoniak i eldstaden som i kombination med CFB tekniken ger låga utsläpp av kväveoxider.

Byggnad: 60 meter lång, drygt 30 meter bred och 55 meter hög

Kapacitet: Kapaciteten är 167 MW tillfört bränsle eller 60 ton bränsle per timme, vilket innebär att pannan är den största i världen i sitt slag.

Ångtryck: Pannan producerar ånga med trycket 75 bar och temperaturen 470°C som driver ångturbinen för produktion av elenergi till elnätet och värme till fjärrvärmenätet

Effekt: Totalt ger pannan 150 MW ångenergi som i turbinen omvandlas till ca 50 MW el till elnätet och ca 100 MW värme till fjärrvärmenätet.

RÖKGASRENING

Rökgasreningen är kombinationsanläggning i tre steg med semitorr teknik i det första steget, följt av ett vått steg för att ta bort de sista föroreningarna i rökgasen innan den går in i det tredje steget där huvudsyftet är att återvinna energi till fjärrvärmenätet. Kombinationen med olika steg innebär att utsläppen kan hållas på en mycket låg nivå samtidigt som förbrukningen av hjälpenergi och råvaror minimeras. Som en följd av att pannan är störst i världen med att kunna elda denna form av bränslen blir också rökgasreningen den största i sitt slag.

Byggnad: All processutrustning för rökgasreningen kommer att inrymmas i en separat byggnad som blir ca 40 m lång, ca 20 meter bred och ca 35 m hög.

Skorsten: Anläggningens skorsten kommer att bli 110 meter hög.

Värmeeffekt: Genom att ytterligare använda energi från rökgasernas i den efterföljande rökgaskondenseringen återvinns ytterligare upp till 30 MW värmeenergi till fjärrvärmenätet.