I Västerås finns god tillgång till dricksvatten.

Just nu råder det brist på grundvatten i stora delar av Sverige. I många samhällen används grundvatten för att förse hushållen med dricksvatten. I Västerås används Mälaren som vattentäkt.

Det innebär att Mälarenergi tar vatten från Mälaren, renar det och pumpar sedan ut det till de hushåll som i Västerås kommun är ansluta till vattennätet. I Västerås allmänna vattenledningsnät finns inte samma brist på dricksvatten som de samhällen där man använder sig av grundvatten. Boende i Västerås kommun som inte är anslutna till Mälarenergis vattenledningsnät och har egna brunnar för vattenförsörjning ansvarar själva för att hålla koll på vattennivån i brunnen samt att se efter sin anläggning.

Lantbruk och djurhållande gårdar
De som driver lantbruk eller har en djurhållande gård och lider av brist på vatten kan kontakta Mälarenergis Kundcenter för att få tillgång till vattentankstationer. Där kan de fylla på med vatten i lämplig tankbil eller liknande vattentransport. Detta är förenat med en avgift som Mälarenergi kommer att ta ut. De får hjälp av Mälarenergis personal när de kontaktar Kundcenter.

Egen brunn
Skulle det uppstå vattenbrist för de som har egen brunn och är boende i Västerås kommun kan de vända sig till Mälarenergi för att få tillgång till vatten för hushållsbehov. De kan då hämta vatten vid Mälarenergis tankstation vid Rörverkstaden på Mälarstrandsgatan i Västerås. Om de kontaktar Mälarenergis Kundcenter får de instruktioner hur de ska gå tillväga. Mälarenergi lånar inte ut nödvattentankar. Man bör tänka på hygienen vid användning av vattendunkar för transport av vatten. Skölj insida, kork och eventuell kran före man använder t.ex en vattendunk.

Även om det finns god tillgång till dricksvatten i Västerås är det osmart att göra av med vatten i onödan. Ett tips är att samla upp regnvatten som sedan används till bevattning och att tvätta bilen i en riktig biltvätt. Tänk också på att det används mindre vatten om man duschar än om man badar.

För mer info

Birger Wallsten - VA-strateg, Mälarenergi AB
birger.wallsten@malarenergi.se

Ann-Charlotte Duvkär - Affärsområdeschef Vatten, Mälarenergi AB
ann-charlotte.duvkar@malarenergi.se

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 700 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.