​Ingen risk för brist på dricksvatten i Västerås

Med anledning av ett uttalande från Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) vill vi göra ett förtydligande.

Det finns ingen risk för brist på dricksvatten i Västerås. Vi har god tillgång på vatten och de kemikalier som behövs för reningen. Mälarenergi vidtog åtgärder redan för flera veckor sedan, som innebär att vi har fyllt vår vattentäkt i Badelundaåsen med vatten och säkrat upp tillgången på alla kemikalier som behövs både för dricksvattenproduktionen och för avloppsreningen.

Det var under en presskonferens på måndagseftermiddagen som MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, uttalade sig om att det skulle finnas risk för brist på kemikalier inom dricksvattenförsörjning, vilket skulle kunna få konsekvenser för dricksvattentillgången på sikt. Senare har MSB förtydligat sig med att ingen ska vara oroliga för att dricksvattnet ska ta slut.

Kontaktperson

För eventuella frågor, kontakta Ann-Charlotte Duvkär, affärsområdeschef vatten, via presstelefon 021 -39 54 91.

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av drygt 700 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.