Mälarenergi ägare av ytterligare anläggning på Finnslätten – köper elnät av Kungsleden

Mälarenergi köper Kungsledens elnät på Finnslätten i Västerås. Förvärvet kompletterar våra befintliga anläggningar i Västerås och tidigare förvärv på Finnslätten.

– De anläggningar vi förvärvar kompletterar våra befintliga anläggningar i Västerås. Vi förbättrar våra möjligheter att driva och långsiktigt utveckla god försörjning och kundanpassade lösningar med elkraft, kyla samt vatten- och avloppsverksamhet på Finnslätten och i dess närhet, säger Niklas Gunnar VD på Mälarenergi.

I juli 2018 undertecknade Kungsleden och Mälarenergi ett överlåtelseavtal. Affären som nu slutförs var villkorad av att ledningsrätter uppläts åt Mälarenergi och att viss fastighetsbildning skedde. Detta har genomförts stegvis.

– Det här är en bra affär för våra hyresgäster och för oss. Mälarenergi har det långsiktiga perspektiv och kunnande som krävs för att anläggningarna ska skötas och vidareutvecklas på bästa sätt för kunderna och vi kan fokusera på det vi är bäst på, att utveckla och förvalta fastigheter, säger Mats Eriksson, Regionchef på Kungsleden i Mälardalen.

Försäljningen av elnäten sker till det tidigare överenskomna priset om drygt 30 miljoner kronor.

För mer information kontakta:

Niklas Gunnar, VD Mälarenergi AB
niklas.gunnar@malarenergi.se

• finnslätten
  • mälarenergi
  • elnät
  • kungsleden

• Västmanland

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av drygt 700 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.