Mälarenergi bjuder in till öppet hus i Bengtsfors kraftstation

I 120 år har vattenkraftstationen i Bengtsfors i landskapet Dalsland, bidragit till att försörja samhället med el. Våren 2015 köpte Mälarenergi vattenkraftstationen vilket innebär att företaget kan leverera än mer lokalproducerad el från förnybara energikällor.

Lördagen den 21 november kl 10-14 finns personal från Mälarenergi på plats för att visa upp vattenkraftstationen för allmänheten och berätta mer om anläggningen, vattenkraft och satsningen på förnybara energikällor. Mälarenergi bjuder på korv, ballonger och tipspromenad!

När: lördag 21 november, kl 10-14
Plats: Bengtsfors kraftstation, Strömgatan 2, 666 31 Bengtsfors

Välkommen till Bengtsfors vattenkraftstation och Mälarenergi!

Fakta om Bengtsfors vattenkraftsstation
Bengtsfors Vattenkraftstation ligger i södra delen av sjön Lelången i Dalsland och byggdes redan 1895. Vattenkraftsanläggningen i Bengtsfors består av damm, intag och maskinanläggning med tillhörande el- och kontrollutrustning. Maskinanläggningen består av fem aggregat varav två har en effekt på 260 kW, två på 220 kW och en som har en effekt på 150 kW. Sammanlagt blir den totala effekten 1110 kW (1,1 MW). Sjön Lelången fungerar som vattenmagasin till kraftstationen.

Om Mälarenergi
Mälarenergi består av ca 650 medarbetare som finns nära kunderna i Mälardalen. Till dem levererar Mälarenergi el, värme, vatten, kyla och snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. De erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Mälarenergi har som mål att minska koldioxidutsläppen från sin energiproduktion. Genom att erbjuda alla kunder vattenkraft i sina elavtal tar företaget ett steg mot en minskad miljöpåverkan. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.

För mer information:
Jocke Höök