Mälarenergi bjuder in till samrådsdialog för nytt kraftvärmeblock vid Kraftvärmeverket i Västerås.

(Bildtext: flygbild över Kraftvärmeverket där en första konceptskiss på den nya anläggningen illustrerats på den tänkta platsen högst upp i bild, vid Norra Seglargatan.)

Fjärrvärme är det klokaste sättet att skapa en hållbar uppvärmning i Västeråsregionen. Mälarenergis mål är att fortsätta förnya kraftvärmeanläggningen och bara använda förnybara och återvunna bränslen från år 2020.

Kraftvärmeverket i Västerås som producerar både el och fjärrvärme ägs av Mälarenergi AB och försörjer kunderna i kommunerna Västerås och Hallstahammar med värme. Mälarenergi förnyar, effektiviserar och förbättrar kraftvärmeverket som byggdes på 1960-talet. Nu tar de nästa steg för att minska användningen av fossila bränslen såsom olja och kol samt för att få ny produktionskapacitet. Det innebär att de äldsta delarna av Kraftvärmeverket, Block 1 och 2, kommer att fasas ut och ersättas av en ny anläggning - Block 7 - som ska använda återvunnet trä som bränsle.

Nu bjuder Mälarenergi in allmänheten, företag och föreningar till ett öppet hus för att hålla en samrådsdialog. Mötet är en viktig del i arbetet med att upprätta en miljökonsekvensbeskrivning (MKB). Under dialogen kommer besökarna att få information samt möjlighet att ställa frågor till Mälarenergi och komma med synpunkter.

Datum: 13 oktober 2015
Tid: 16:30-19:00
Plats: Aros Congress Center

Det krävs ingen anmälan för att delta. Det går bra att komma när det passar under den utsatta tiden. För ytterligare information eller för att lämna synpunkter kontakta Miljöingenjör
Josefin Forsell på telefon: 021-39 53 63 eller e-post: josefin.forsell@malarenergi.se.

För att Mälarenergi ska kunna ta hänsyn till era frågor eller synpunkter i tillståndsansökan ska de vara dem till handa senast 2015-11-03. Samrådsunderlaget finns att ladda ned via denna länk: https://www.malarenergi.se/contentassets/fc4f69472a514b2c827a57fb95850db5/samradsunderlagmeblock7.pdf och kan även fås skriftligt genom kontakt med Josefin Forsell.

För mer information
Jocke Höök
Pressansvarig – Mälarenergi AB
jocke.hook@malarenergi.se

• kraftvärmeverket

Mälarenergi består av ca 600 medarbetare som finns nära kunderna i Mälardalen. Till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla, snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till våra företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.