Mälarenergi flyttar in på IKEA Västerås

Mälarenergi och IKEA Västerås inreder tillsammans en lägenhet i varuhuset på Erikslund. En plats för rådgivning och inspiration om hur man enkelt kan spara energi, tänka miljövänligt och leva ett hållbart liv hemma. I höst flyttar Mälarenergis experter in för att svara på frågor och ge goda råd.

I lägenheten kommer heminredningslösningar och IKEAs produkter att samsas med bland annat Mälarenergis fjärrvärmeväxlare, stadsnätsutrustning och solfångare. Medarbetare från Mälarenergis Kundcenter kommer att finnas på plats dagligen för att hjälpa kunder med olika ärenden som rör Mälarenergi samt ge råd om hur man kan leva ett mer energismart och hållbart liv hemma.

Energirådgivare ger energisparande tips och tillsammans med andra experter kan de  svara på frågor om bland annat solenergi, om hur temperaturen i olika rum kan styras från ett ställe och hur mycket en snålspolande kran kan sänka vattenkostnaderna. Inredare från IKEA visar hur man på ett enkelt och smart sätt kan bygga in vattenmätare och gömma undan stadsnätets dosor och kablar. För de yngre besökarna kommer lägenheten att bjuda på lek, pyssel och roliga experiment. Naturligtvis även de på temat teknik och förnyelsebar energi.

– Samarbetet med IKEA Västerås gör det enklare för våra kunder att träffa oss för att diskutera, ställa frågor och få hjälp. En stor fördel är att vi kan visa upp våra produkter så som de ser ut i ett hem, med alla de praktiska lösningar som tillkommer runtomkring, säger Ove Fredriksson, marknadsstrateg på Mälarenergi.

– Samarbete med Mälarenergi tillför värdefull kunskap om energi och hållbarhet som vi vet är viktiga frågor för våra kunder. Att ha Mälarenergi på plats i vårt varuhus adderar något extra inom området och ett sätt att ytterligare inspirera våra kunder till en bättre och mer hållbar vardag, säger Mattias Johansson, varuhuschef, IKEA Västerås.

Lägenheten öppnar på IKEA Västerås i oktober och en invigning är planerad att äga rum under höstlovet, vecka 44.

Kontaktpersoner:

Ove Fredriksson, marknadsstrateg, Mälarenergi AB.
Tel. 021-39 54 92, 073-940 54 92.

Mattias Johansson, varuhuschef, IKEA Västerås.
Tel. 0723-52 73 90.

• energieffektivisering

OM MÄLARENERGI
Ett bekvämt liv för våra kunder, det är vårt mål. På Mälarenergi arbetar 580 medarbetare med att leverera el, värme, vatten, kyla och snabba kommunikationslösningar samt energitjänster till 150 000 kunder i framförallt Mälardalen. Dessutom säljer vi el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.

OM IKEA SVERIGE
Vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. IKEA koncernen erbjuder väldesignad, funktionell och prisvärd heminredning med hög kvalitet för livet hemma. Vi integrerar hållbarhet i allt som görs och stöder kontinuerligt sociala initiativ. IKEA grundades 1943 och har idag 18 varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen har årligen 34 miljoner besökare. IKEA koncernen har 302 varuhus i 26 länder som årligen har 690 miljoner besökare och hemsidan har en miljard besökare varje år. IKEA katalogen trycks i 211 miljoner exemplar på 29 språk. www.IKEA.se