Mälarenergi och ENA Energi i samarbete för att bygga Laddregion Mälardalen.

Projekt Laddregion Mälardalen som drivs av Mälarenergi har fått en ny samarbetspartner.

ENA Energi i Enköping går in i projektet som partner för att skapa en infrastruktur med laddplatser som möjliggör användandet av elbilar i Mälardalsregionen. Det bidrar till att ytterligare sänka utsläppen av koldioxid, men också till att stärka regionens attraktionskraft.

- Vi vill självklart vara med och möjliggöra en laddinfrastruktur i vår region. De som bor i Enköping ska ha möjlighet att äga elbil och på det viset bidra till minskningen av koldioxidutsläpp, säger Tomas Ulväng, vd på ENA Energi.

Mälarenergis ambition är att tillsammans med samarbetspartners som ENA Energi etablera hundratals laddplatser i regionen fram till och med 2019. Med projektet Laddregion Mälardalen minskas räckviddsångesten och de boende i regionen kan därmed skaffa elbil redan imorgon.

– Laddregion Mälardalen är en viktig del i Mälarenergis satsning för att skapa förutsättningar för hållbar utveckling. Detta vill vi göra med våra samarbetspartners. Projektet fortsätter att växa i regionen. Nu kommer vi att etablera fler laddplatser tillsammans med ENA Energi vilket är ytterligare ett steg mot att lämna fossila bränslen och gå över till eldrivna fordon, säger Asoos Rasool, vd Mälarenergi Elnät.

ENA Energi
Tomas Ulväng – vd, ENA Energi
tomas.ulvang@enae.se

Mälarenergi
Nicklas Hällman – projektledare Laddregion Mälardalen, Mälarenergi Elnät
nicklas.hallman@malarenergi.se

• elbil

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 670 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.