Mälarenergi pratar om stadens kontrollrum i Almedalen.

Tillsammans med sina samarbetspartners ABB, GE, Telia och Västerås stad kommer Mälarenergi att diskutera hur de kan möjliggöra en livskraftig stad.

Samhället blir känsligare mot störningar. Mälarenergi vill bygga ett motståndskraftigt och hållbart samhälle som kan förutse, hantera och återhämta sig från störningar och kriser. Men vad behövs då? Mälarenergi kommer tillsammans med några av sina samarbetspartners att ge sin syn på hur de bygger den hållbara staden under ett frukostseminarium i årets upplaga av Almedalsveckan.

Tid: kl 08:15, 4 juli 2017
Plats: Teatersalongen i Teaterskeppet, kajplats 10 i Visby hamn

Deltagare i seminariet:
Magnus Hemmingsson - VD Mälarenergi
Johan Söderström - VD för ABB Sverige
Lotta Ljungqvist - CEO GE Nordic
Magnus Leonhardt - Strategichef Telia Sverige
Anders Teljebäck (S) - Kommunalråd Västerås
Henrik Wickström - Projektledare Mälarenergi

Mer info om seminariet:
Mälarenergi har utifrån sin position som infraserviceföretag tagit ett initiativ för att realisera ett ”stadens kontrollrum”. Basen ligger i den uppkopplade staden där automation och sensorer är en förutsättning. Där man kan se statusen på staden och sammanlänka och informera olika samhällsfunktioner, företag och medborgare vid t ex störningar och kriser. Det finns många utmaningar att få detta på plats utifrån t ex system, säkerhet, affärsmodeller och ansvarsgränser. Som ansvarig för leveranser av el, fjärrvärme, kyla, vatten kommunikations- och tillhörande tjänster samt kontrollrum för dessa har Mälarenergi goda förutsättningar.