Nytänk gör den gamla byggboden mer hållbar

I en traditionell byggbod är oftast den sociala miljön på topp. Men går den att göra mer miljövänlig? Aroseken och Mälarenergi jobbar tillsammans för att förbättra miljön både i och utanför byggboden.

Aroseken och Mälarenergi är två företag med lång tradition och med hjärtat i Västerås. Nu är det dags att börja ställa om uppvärmningen av byggbodar till fjärrvärme och hjälpa byggbranschen framåt i sitt hållbarhetsarbete.

Välkommen på tisdag 28 maj kl 14.30 på Nordanby Herrgård då Aroseken och Mälarenergi visar upp byggbodar vi jobbat på tillsammans.

Ps. se karta i pdf för att hitta rätt

En plats att värma sig där varmvattnet i duschen inte riskerar ta slut förtjänar varje byggare. Men huvudskälet att byta från el till fjärrvärme är främst att minska utsläppen av koldioxid. På så sätt förbättras miljö även utanför byggbodarna med mindre klimatpåverkan. Genom att ansluta byggbodar till fjärrvärme minskas klimatpåverkande växthusgaser som kommer av uppvärmningen till en tiondel.

Byggbodar är traditionellt eluppvärmda och elförbrukningen i dagens 35 000-45 000 svenska byggbodar motsvarar cirka 10 000 eluppvärmda småhus. Med fjärrvärme istället för element frigörs el som kan användas till andra saker än till uppvärmning. Som till våra hushållsapparater, datorer eller elbilar. Att använda rätt sorts energi på rätt plats är både en ekonomisk och miljömässig vinst.

Välkommen att prata hållbart byggande och uppvärmning. Tillgängliga för intervju på plats på Nordanby Herrgård finns företrädare för både Aroseken, Mälarenergi och Västerås stad.

AROSEKEN
Christian Brobeck, vd och Anders Nilsson, byggchef

MÄLARENERGI
Henrik Näsström, avd.chef Värme marknad & distribution

FAKTA
Med fjärrvärme beräknas CO2-utsläppen som kommer av uppvärmning av byggbodar bli mindre än en tiondel jämfört med eluppvärmning. Från ca 4,5 ton CO2/år och bod till 420 kg CO2/år och bod.

Bäst för miljön är vattenburna värmesystem i byggbodar. I vissa kommuner ställs redan krav på fjärrvärmeanslutna byggbodar, till exempel kvarter i den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

Stora besparingar för både miljö och ekonomi finns också i att torka ut byggnader och betongplattor med fjärrvärme efter gjutning. Därför har Aroseken valt den metoden på Nordanby Herrgård.

Källa Energiforsk rapport 2013:28 ”Bygga och bo primärenergiklokt”

• Västmanland

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 750 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.