Tvätta bilen i biltvätt – för att du bryr dig om Mälaren

Genom att tvätta bilen på en biltvätt under Stora biltvättarhelgen 25-26 april hjälper du till att hålla Mälaren ren. Mälarenergi erbjuder dessutom tillsammans med flera biltvättar rejält rabatterade priser!

Tyvärr tvättas varje år ungefär 20 miljoner bilar direkt på gatan. Om du tvättar din bil hemma på gatan rinner olja och giftiga ämnen som kadmium, bly och asfaltsrester rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Dessa ämnen är skadliga för miljön och svåra för naturen att bryta ner. Hjälp oss att rädda Mälaren- åk till en biltvätt! Just nu ger Mälarenergi dig rabatt på biltvätt, för att vi bryr oss!

- Vi uppmärksammar Stora biltvättarhelgen för att inspirera fler att tvätta bilen mer miljövänligt, året runt. Tvättar du bilen på en biltvätt så renas tvättvattnet innan det når Mälaren, säger Frida Nolkrantz avdelningschef Vatten på Mälarenergi.

Så tvättar du bilen rätt!

• Välj en miljövänlig biltvätt, en automattvätt eller en gör-det-själv-hall. Där separeras vattnet från olja och giftpartiklar innan det släpps tillbaka ut i naturen igen.
  • Tänk på att använda miljömärkta produkter om du tvättar i en gör-det-själv-hall.
  • Om du inte har tillgång till en biltvätt, så är det minst dåliga alternativet att tvätta bilen på en gräsplan. Marken har större möjlighet än vatten att ta hand om föroreningarna.

Fakta Stora biltvättarhelgen

Stora biltvättarhelgen anordnas varje år i april sedan 2014 av branschorganisationen Svenskt vatten och dess medlemmar för att skapa uppmärksamhet kring vikten av att tvätta bilen rätt. I år infaller helgen den 25-26 april.

Mer information och rabattkupong finns här: https://blogg.malarenergi.se/stora-biltvattarhelgen/

• stora biltvättarhelgen
  • mälaren
  • biltvätt
  • vatten
  • hållbarhet

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av drygt 700 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.