Unikt EU-projekt ska förbättra Mälaren.

EU har godkänt en projektansökan från Länsstyrelsen där Mälarenergi ska medverka till att minska påverkan från näringsämnen och miljögifter, skapa fria vandringsvägar för fisk och effektivisera kommunal vattenplanering.

Projektet startar den 1 januari 2017 och pågår i 7,5 år. Det ska bidra till effektivisering och ökad takt i åtgärdsarbetet av vattenkvaliteten i Mälaren. Förutom konkreta åtgärder, är viktiga delar i projektet att sprida kunskap om vattenarbetet och stötta teknikutvecklingen för vatten.

- Nu kan vi ta ytterligare krafttag kring åtgärder för bättre vatten. Det är mycket glädjande att vi nu har fått Sveriges första LIFE IP-projekt. Det ger oss möjlighet att ytterligare öka takten och bidra till att genomföra åtgärdsprogrammet för vatten på ett bättre sätt, säger landshövding Minoo Akhtarzand som den 5 december skrev på kontraktet som är den slutliga bekräftelsen att EU godkänner finansiering av vattenprojektet.

Fosfor i dagvatten
Mälarenergi kommer att vara en central deltagare i projektet genom att ansvara för delprojektet ”Fosfor i dagvatten”. Projektet ska öka kunskapen om fosfor i dagvatten - hur mycket fosfor förekommer och var kommer den ifrån. Inom projektet kommer forsforhalten i dagvatten från olika typer av områden att mätas och jämföras med teoretiskt beräknade värden. Anläggningar för rening av förorenat dagvatten kommer att testas för bedömning av reningseffekt på små och medelstora dagvattenutsläpp, där det inte finns utrymme för en mer konventionell anläggning som t ex dagvattendamm. Både befintliga metoder och utveckling av nya metoder ska utvärderas.

Vattenpark vid Johannisberg
Mälarenergi kommer även att delta i delprojekt ”Vattenpark” där de tillsammans med Västerås stad kommer att projektera och bygga en vattenpark vid Johannisberg i västra Västerås. Vattenparken kommer att fungera som rening för det dagvatten som rinner genom verksamhetsområden i västra delarna av staden men samtidigt även vara en park- och rekreationsyta.

Om LIFE IP Rich Waters
LIFE är EU-kommissionens miljöprogram och IP står för integrerade projekt som utformats för att stödja genomförandet av EUs miljödirektiv. Projektet består av 35 medverkande partners som alla kommer att driva olika delprojekt. De representerar en bredd av organisationer på nationell, regional, kommunal och lokal nivå, myndigheter, kommuner, företag, universitet och vattenvårdsförbund.

För mer information:

Birger Wallsten
VA-strateg, affärsområde Vatten, Mälarenergi AB
birger.wallsten@malarenergi.se

• hållbarhet

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 670 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.