Välkommen till invigningen av faunapassagen vid Slottsbron/Turbinhuset

På tisdag inviger vi Västerås nya träffpunkt, faunapassagen i Svartån. Mitt i hjärtat av Västerås. En plats där man kan se fiskarna vandra och samtidigt uppleva den fina kulturmiljön kring Turbinhuset och Slottet.

Välkommen att bevaka invigningen av faunapassagen

Plats: Erik Hahrs Gata, Västerås
Tid: fiskmingel och happening (missa inte) från kl 15.30 och officiell invigningsceremoni kl 16 den 18 juni.

Faunapassagen invigs av Minoo Akhtarzand, Landshövding i Västmanlands län och Staffan Jansson, styrelseordförande för Mälarenergi samt Anna Thunell, ordförande för Tekniska nämnden Västerås stad.

Stort intresse från Västeråsarna
Intresset har varit stort under tiden för bygget i centrala Västerås och nu är passagen redo att invigas. Med invigningen försvinner det första vandringshindret i Svartån och öppnar vägen för vandringsfisk och andra vattenlevande djur som vill ta sig vidare upp i Svartån. Men planerna är större än så, 2020 kommer en ytterligare faunapassage vara klar vid Falkenbergska kvarnen som öppnar vandringsvägarna ända upp till Åkesta/Forsby.

Om faunapassagen
Att bygga en faunapassage i stadsmiljö, mitt i en känslig kulturmiljö, kräver stora hänsyn till omgivningen och har varit ett komplicerat projekt på så vis. Passagen är cirka 180 meter lång och i samband med bygget har även Svartåns murar på den sida som vetter mot Västerås stadshus renoverats. Projektet visar att det går att bygga en faunapassage i stadsmiljö med intressen som rör miljö, energi och kulturmiljö i samspel.

EU-projektet LIFE IP Rich Waters
Faunapassagen byggs inom ramen för EU-projektet LIFE IP Rich Waters, ett EU-finansierat projekt som bland annat genomförs i Västmanlands län. Projektet tar sig an de allvarligaste miljöproblemen i våra gemensamma vatten.

För mer detaljerad information, kontakta projektansvariga från Mälarenergi och Västerås stad.
Johan Lind, 072-147 01 12, Johan.Lind@malarenergi.se
Susanna Hansen, 021-39 11 23, Susanna.Hansen@vasteras.se

Mer information om LIFE IP Rich Waters: www.richwaters.se

• Västmanland

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 750 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.