Västerås stad väljer Mälarenergi som elleverantör.

Under en tvåårsperiod kommer Mälarenergi att förvalta Västerås stads inköp av el till kommunal verksamhet, skolor och fastigheter vilket motsvarar de ca 60 GWh/år som staden använder.

Västerås stad har i en upphandling enligt LOU valt Mälarenergi som fortsatt elleverantör för de kommande två åren med möjlighet till förlängning i ett + ett år. Västerås stad väljer att köpa el som produceras i Mälarenergis egna småskaliga vattenkraftstationer vilket bidrar till att utveckla och bibehålla en god närmiljö.

- Vi är mycket glada att Västerås stad anförtror oss detta uppdrag där vi kommer att leverera el som är framställd genom förnybar energiproduktion, nämligen vattenkraft, säger Eva Söderberg, Affärsområdeschef på Mälarenergi Elhandel.

Avtalet omfattar elleveranser om ca 60 GWh/år med portföljförvaltning där staden har möjlighet att göra prissäkringar bortom avtalstiden vilket innebär ett mer jämnt och förutsägbart elpris.

- Det är mycket viktigt för oss att välja en framställning av energi som är hållbar och som bidrar till att vi fortsätter utveckla framtidens samhälle, säger Thomas Pennanen som är Enhetschef på Fastighetskontoret inom Västerås stad.

Om Västerås stad
Västerås har idag strax över 150.000 invånare och är Sveriges sjätte största stad. En vanlig dag i Västerås vaknar ca 150.000 västeråsare i sina 70 072 bostäder. Efter frukost ger de sig iväg till sina 68 501 arbeten och drygt 28 800 elever går till sin förskola, grundskola eller gymnasium. Två par gifter sig under dagen, medan ett par beslutar sig för att gå skilda vägar. Fyra nya västeråsare ser dagens ljus för första gången. Just när klockan passerar midnatt på nyårsnatten har Västerås stad omsatt drygt 9,6 miljarder kronor under året.

Patrik Andersson, Storkundssäljare – Affärsområde Elhandel, Mälarenergi AB
patrik.andersson@malarenergi.se

Jocke Höök, Pressansvarig – Mälarenergi AB
jocke.hook@malarenergi.se

• Västmanland

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 750 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.