Vandringsfisk och hotad mussla får ny chans i Rällsälven

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2019 14:17 CET

Faunapassagen byggs i form av ett 350 meter långt naturliknande omlöp förbi kraftverksdammen.

Nu bygger Mälarenergi en faunapassage – en vandringsväg för fisk och andra vattenlevande djur - vid Rällsälvs kraftverk i norra Örebro län. Faunapassagen byggs i form av en 350 meter lång naturliknande bäck förbi kraftverksfallet, och beräknas stå färdig i slutet av maj 2019. Åtgärden kommer framför allt att gynna öringen och den hotade flodpärlmusslan och är en del av EU:s vattenmiljöprogram LIFE IP Rich Waters.

Faunapassagen byggs inom ramen för EU-projektet LIFE IP Rich Waters, ett EU-finansierat projekt som bland annat genomförs i Örebro län. Projektet tar sig an de allvarligaste miljöproblemen i våra gemensamma vatten.

För mer detaljerad information, kontakta projektansvarig från Mälarenergi
Johan Lind, 072-147 01 12,

johan.lind@malarenergi.se

Mer information om LIFE IP Rich Waters: www.richwaters.se

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 750 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.

Kommentarer (0)

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.