Pressmeddelande -

Nu har vi hjälpt 100 barnfamiljer med medlemsavgifter, cupavgifter och idrottsutrustning

Tiden går fort när man har kul och det har den sannerligen gjort sedan i maj då vi på Mälarlift drog igång välgörenhetsprojektet Skyhöga favoriter tillsammans med RF-SISU Västmanland. Nu firar vi plötsligt 100 - helt fantastiskt!

För dig som inte känner till Skyhöga favoriter kommer här en kort beskrivning:

Skyhöga favoriter stödjer barn och ungdomar i Västmanland som vill idrotta men som utan ekonomiskt stöd kanske inte har möjlighet att göra det fullt ut. Hos Skyhöga favoriter kan föräldrar till barn mellan 7 och 15 år ansöka om idrottsstöd på 750 kr. Dessa pengar används sedan till en av följande saker:

• Betala medlemsavgift
  • Betala cup- eller tävlingsavgift
  • Köpa idrottsutrustning

En av alla andra i laget - oavsett ekonomi

Anledningen till att vi dragit igång detta välgörenhetsinitiativ är att vi vill vara med och bidra ur ett samhällsperspektiv. Vi vet av egen erfarenhet, som idrottsledare på fritiden, att det finns barn som idrottar i för små skor för att man inte har råd att köpa nya. Vi vet också att det finns barn som måste avstå cuper eller tävlingar för att man inte har råd att betala tävlingsavgiften. Vi vill inte att ekonomin ska vara avgörande för om våra barn ska kunna vara en av alla andra i laget och därför vill vi hjälpa till genom detta initiativ.

Vi donerar 135 000 kr om året vilket räcker till 180 idrottsstöd á 750 kr. Dessutom har vi byggt en doneringsfunktion på projektets hemsida (www.skyhögafavoriter.se) och via den kan såväl företag som privatpersoner lämna egna donationer.

Ett stöd som betyder galet mycket

Att hjälp behövs råder det inget tvivel om och för att ge exempel på detta vill vi dela med oss av ett brev som vi fick från en förälder för en tid sedan.

”Hej! Wow, jag är så oerhört glad! Ett stöd som betyder galet mycket. Svårt att sätta ord på om sanningen skall fram. Jag har två grabbar som idrottar. Och de lever och andas verkligen för sin sport. Jag är ensamstående och drar runt denna "sportcirkusen" på helt egen hand. Och jag älskar det. Men det finns många ggr då det känns övermäktigt både ekonomiskt och tidsmässigt. Jag arbetar heltid och har ett extrajobb där jag arbetar extra för att grabbarna ska ha möjlighet att utöva sin sport. Det finns oerhört många ggr som vi tackat nej till camper och där jag/vi fått välja bort att följa med på cuper för att jag helt enkelt inte haft råd. Och det är oerhört tungt att berätta för sina barn även om de förstår min situation och vet att jag gör allt i min makt för att få det att gå runt! Så verkligen från mitt hjärta, ett riktigt skitstort TACK!”

Vi vill också säga WOW! Vilken fantastisk förälder och tack för att vi får dela med oss av din text för den beskriver på pricken vad det här handlar om.

Hjälp oss hjälpa ännu fler barnfamiljer

Nu är vi alltså uppe i 100 utdelade idrottsstöd och de pojkar och flickor som hittills har fått stöd är aktiva inom fotboll, ishockey, innebandy, basket, ridning, alpin skidåkning, brottning, amerikansk fotboll, cheerleading, cykling/mountainbike, gymnastik och capoeira. En riktigt härlig sportkompott – eller hur?

Nu går vi in i ett nytt år och vår förhoppning är att under 2020 öka antalet utdelade idrottsstöd rejält, men för att lyckas med det behöver vi öka kännedomen kring välgörenhetsprojektet. För ju fler som känner till att ekonomiskt stöd finns att få – desto fler kan ansöka. Och ju fler barnfamiljer som ansöker – desto fler kan vi hjälpa!

Gott nytt idrottsår!

• Sociala frågor

• Västmanland

Mälarlift är verksamma inom liftuthyrningsbranschen. Vi drog igång verksamheten i Västerås 1984, då som ett litet, litet familjeföretag. Trots att företaget idag är relativt stort med depåer även i Stockholm, Uppsala och Gävle är vi fortfarande samma familj som driver verksamheten och vi gör det i samma familjära anda som vi alltid gjort.