​Unik filterinstallation på Hässleholm Avloppsreningsverk

Malmberg har byggt om Hässleholm reningsverks filtersteg med Triton® filterbottensystem. Det är sex parallella filter som nu är utrustade med de effektiva rostfria Tritonkassetterna som ger en robust och pålitlig filtrering och backspolning. Filtren används idag som tvåmediafilter med ett lagerav sand och ett lager med antracit. Det är ett unikt projekt eftersom det är de första filtren i Europa i ett avloppsreningsverk som försetts med Triton® filterbottensystem. Normalt sett installeras Triton® -systemet i dricksvattenverk men med dagens ökade krav på rening, lär vi se fler avloppsverk med detta system. Utgående vatten håller mycket bra kvalité och förutom de fina utsläppsvärdena så har kunden uppnått en klart förbättrad funktion med besparingar tack vare ökad kapacitet i filtren som ger mindre luft- och vattenförbrukning i backspolningscyklerna, vilket resulterar i lägre energikostnad för Hässleholm Vatten. Projektet slutbesiktigades med beröm godkänt för två veckor sedan.

Fakta Tritonfilter:
Triton® dräneringssystem utnyttjar Johnson’s världsberömda Vee Wire® slitsteknik. Med sitt unika utförande kan det lätt anpassas till nästan alla befintliga filterbottnar vilket förkortar renoveringstiden och minskar investeringskostnaden. Triton® filterbottensystem ökar bland annat den aktiva reningsarean.

Fakta Hässleholms reningsverk:
Reningsverket får avloppsvatten från cirka 30 000 personer i Hässleholm kommun vilket innebär ett flöde på cirka 14 000 m3/dygn som ska renas. Reningsprocessen i verket är mekanisk rening, biologisk rening, kemisk fällning, filtrering och till sist till våtmark. Det renade vattnet leds sedan vidare till Finjasjön.