Gulliksen och Grandes på Författarscenen

Gulliksen och Grandes på Författarscenen

Efter ett tiotal romaner räknas Almudena Grandes till en av Spaniens främsta författare och är en viktig röst i den spanska samhällsdebatten. I Norge har Geir Gulliksen haft ett stort inflytande på samtidslitteraturen i flera decennier. Nu kommer de till Författarscenen på Stadsbiblioteket i Malmö.

Geir Gulliksen debuterade 1986 och har i sitt författarskap skildrat livet i den norska socialdemokratin genom att bland annat sätta fokus på könsroller, sexualitet och familjeliv. Nu är han aktuell med romanen Berättelse om ett äktenskap, som har nominerats till Nordiska rådets pris och skildrar en krackelerande kärlekshistoria och skilsmässa. Det är hans första roman i svensk översättning.

Almudena Grandes fick sitt genombrott med den erotiskt frispråkiga romanen Lulú. I Sverige kom hon för två år sedan att hyllas för romanen Pojken som läste Jules Verne. Nu är Grandesaktuell med Manolitas tre bröllop,där hon skildrar inbördeskriget och det spanska civilsamhällets framväxt. Här blandar hon verkliga händelser och personer med den fiktiva i historien om 18-åriga Manolita Perales García i 40-talets Madrid.

Gulliksen samtalar med Åsa Beckman, litterturkritiker på Dagens Nyheter, och Grandes med dramatikern och kulturskribenten Carl Åkerlund.

Geir Gulliksen
Tid: Tisdag 25 oktober, klockan 19.00
Plats: Ljusets kalender
Språk: Svenska/norska
I samarbete med Weyler förlag

Almudena Grandes
Tid: Torsdag 27 oktober, klockan 19.00
Plats: Ljusets kalender
Språk: Samtalet tolkas från spanska.
I samarbete med Norstedts

För ytterligare information kontakta Per Bergström, producent Författarscenen, 0709–16 90 65, per.bergstrom@malmo.se