Stadsbiblioteket: Hilary Mantel live från London

Stadsbiblioteket: Hilary Mantel live från London

Onsdag 7 maj

Tid: 18:30 Uppläsning av poeten Ulf Karl Olov Nilsson och därefter samtal med Hilary Mantel och Daniel Sandström live från London.

Plats: Slottet plan 2.

Försnack: Bibliotekarie Marita Wästerfors berättar här om Hilary Mantel och hennes författarskap.

Hilary Mantel debuterade redan 1985, men det var med sin tolfte bok, den Man Booker-prisade romanen Wolf Hall, om Henrik VIII:s närmsta man Thomas Cromwell, som hon fick sitt stora internationella genombrott. I vår är Mantel aktuell med uppföljaren För in de döda, vilken även den belönades med Man Booker, vilket är unikt i prisets historia.

I den andra delen av trilogin skildrar Mantel hur den mytomspunna drottning Anne Boleyn krossas, kungens förälskelse i Jane Seymour och hur Thomas Cromwell får fram ”sanningen” som kan leda Boleyn till schavotten.

Av hälsoskäl reser inte Hilary Mantel, men Svenska Dagbladets kulturredaktör Daniel Sandström besöker henne i London för ett samtal som sänds direkt till storbildsduk på Internationell författarscen i Malmö och våra motsvarigheter i Göteborg och Stockholm.

Före samtalet framträder poeten Ulf Karl Olov Nilsson (UKON), som är en av de mest hyllade och framträdande svenska samtidspoeterna.

I samarbete med Svante Weyler Bokförlag

Kulturförvaltningen: Åsa Björklund