Äldreomsorgen i Malmö får godkänt av brukarna

Äldreomsorgen i Malmö får godkänt av brukarna. Det visar en brukarundersökning som har genomförts inom hemtjänsten och äldreboenden. Undersökningen har genomförts av Statistiska central byrån under sensommaren 2011.

Resultatet visar på en något minskad nöjdhet. Enligt Nöjd-Kund-Index, NKI, från ett till hundra har Malmö NKI på 68 inom hemtjänsten och NKI på 67 inom äldreboende. Jämfört med 2010 var motsvarande resultat för hemtjänsten 70 och för äldreboenden 69. Resultatet är en försämring med cirka 2,5 procent.

I riket har nöjdheten bland de äldre minskat från 75 till 73 inom hemtjänsten och från 72 till 69 inom äldreboende. Nöjdheten hos äldre med hemtjänst i Malmö följer samma utveckling. Däremot minskar inte nöjdheten i lika hög utsträckning hos äldre inom äldreboende jämfört med riket.

Det pågår ett ständigt kvalitetsförbättrande arbete inom vård och omsorg i Malmö. Under våren påbörjades en fördjupad analys där åtgärdsförslagen ännu inte hunnit genomföras vid mätningstillfället. Årets mätning ger stadsdelarna ytterligare underlag för att fortsätta arbetet med att öka kvalitén. Nöjdheten kring maten inom hemtjänsten har ökat och kan sannolikt kopplas till matreformen som genomfördes under våren.

Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att göra årliga brukarundersökningar i Sveriges samtliga kommuner. Den första genomfördes 2008, den andra 2010 och den tredje 2011. Syftet med uppdraget är att verksamheten ska utvecklas och förbättras. Metoden är enkäter till brukarna med frågor om vad de tycker om sitt äldreboende eller hemtjänst.

– Undersökningen visar att vi har mycket kvar att göra i en del verksamheter för att öka kvalitén inom äldreomsorgen, säger Carina Nilsson (S), vård och omsorgskommunalråd.

– Vi kan inte nöja oss med att bara värna välfärdens kärna, istället siktar vi högre genom att ta fasta på goda exempel i Malmö och i Sverige, fortsätter Carina Nilsson.

Resultaten av brukarundersökning redovisas på Socialstyrelsens webbplats. Där kan brukare, medborgare, personal och beslutsfattare se och jämföra brukares syn på vården och omsorgen om äldre i olika kommuner.

www.socialstyrelsen.se/oppnajamforelser/brukarundersokningar

Kontaktpersoner:
Carina Nilsson, vård- och omsorgskommunalråd (S) 040-34 12 61, carina.nilsson.ks@malmo.se

Per Lövgren, controller, stadskontoret avdelning vård och omsorg, 040-34 11 54, per.lovgren@malmo.se