Alla platser ersätts med reviderad överenskommelse för ensamkommande flyktingbarn

Malmö stad reviderar nu sin överenskommelse med Länsstyrelsen om ensamkommande flyktingbarn efter att Migrationsverket förändrat sina regler. Den nya överenskommelsen innebär att Malmö stad blir garanterad ersättning för alla platser man tillhandahåller, även de som tillfälligt står tomma. Överenskommelsen underlättar också Sociala resursförvaltningens planering av verksamheten.

Malmö stad driver i dag tre kommunala transitboenden med sammanlagt 54 platser. Verksamheten för permanent uppehållstillstånd, PUT, består av fyra kommunala boenden med 64 platser, 25 utslussningslägenheter samt tre boenden på kommunal entreprenad med plats för 38 ungdomar. Fram till oktober i år har 1045 ensamkommande flyktingbarn kommit till Malmö.

– Ett ökat antal ensamkommande barn kommer till Malmö och verksamheterna som har hand om de ensamkommande barnen gör ett fantastiskt arbete. Detta handlar enbart om att Malmö också ska få rätt ersättning för beredskapen även om det skulle uppstå en tom plats, säger Carina Nilsson (S), kommunalråd med ansvar för vård- och omsorg.

– För väldigt många barn är Malmö en trygg hamn undan flykt och förföljelse. I Malmö visar vi att solidaritet är mer än ett tomt ord, säger Momodou Jallow (V), ersättare i kommunstyrelsen.

Carina Nilsson, 0702-46 50 38

Momodou Jallow, 0704-21 46 85